Kemi

Titering- eksamen i morgen- hjælp søges :)

09. juni 2015 af Keya (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa :)

Jeg skal til eksamen i morgen, og jeg er vved at læse op på syre og baser.

Jeg kan bare ikke forstå princippet med titerering.. Man skulle kunne bestemme styrken på en syre/base på den måde, men det forstår jeg bare ikke :P

Hvis man putter en  syre/base i ens syre/base, så vil den jo ændre sig, og så gør det vel lige godt?

Jeg er virkelig lost :P

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2015 af mathon

Ved titrering kan du ikke måle styrken af en syre. Men du kan beregne dens koncentration, når du tager
et bestemt antal mL af syren og neutraliserer den med et vist antal mL NaOH i kendt koncentration.

           mol-ligning
                                   V_{syre}\cdot c_{syre}=V_{NaOH}\cdot c_{NaOH}

                                    c_{syre}=\left (\frac{V_{NaOH}}{V_{syre}} \right )\cdot c_{NaOH}

.

Ved titrering kan du ikke måle styrken af en base. Men du kan beregne dens koncentration, når du tager
et bestemt antal mL af basen og neutraliserer den med et vist antal mL HCl i kendt koncentration.

           mol-ligning
                                   V_{base}\cdot c_{base}=V_{HCl}\cdot c_{HCl}

                                    c_{base}=\left (\frac{V_{HCl}}{V_{base}} \right )\cdot c_{HCl}


Skriv et svar til: Titering- eksamen i morgen- hjælp søges :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.