Kemi

KEMI EKSAMEN - Råd

10. juni 2015 af pernillegm (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg skal til kemi eksamen på mandag, og jeg er først begyndt på minde dispositioner i dag pga. jeg de sidste par dage har forberedt mig på en mudntlig eksamen, som jeg afsluttede i dag... Har jeg stadig chance for at nå at forberede mig godt nok til at jeg kan få en god karakter? Og er der nogle der har gode råd til en kemi-eksamen, da jeg er meget i tvivl om hvordan den foregår....


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2015 af powpow

Kemi eksamen på B-niveau kan foregå på 2 måder, enten som prøveform A eller prøveform B.
I den ene prøveform foregår det på den måde at du i forvejen kender alle eksamens spørgsmålene og kan trække en af dem, med et ukendt bilag som du også skal gøre rede for. I denne prøveform skal du ikke udføre forsøget, men der står apparatur med som du skal redegøre for. Du får 24 minutters forberedelser og skal fremlægge i omkring 30 min. Undervejs stilles der spørgsmål. (Denne prøveform var jeg oppe i)
Den anden prøveform foregår som den fysik/kemi eksamen dengang man gik i folkeskolen, hvor man er oppe omkring 7 stykker af gangen og skal udføre forsøget hvor lære og censor kommer rundt og stiller spørgsmål, derefter skal man så trækker et spørgsmål som ikke er relateret til det emne man har lavet forsøg til, så det er sku meget lækkert.
Selvfølgelig har du stadig chance for at forbedre dig, det kommer alt sammen anpå hvor seriøst man tager eksamen og hvor meget man læser op til den.
Når du skal snakke til eksamen så vis dem at du har styr på det og at du godt kan. Snakker du fx om substitutions og additionsreaktioner så gå uden for rammerne og snak om at man fx kan lave alkoholer ved de forskellige reaktioner. Prøv at bevæge dig frem og tilbage i emnerne, istedet for at blive stående i det ene emne du trækker. Husk at spis morgenmad og læg dig til at sove tidligt. Tag ikke andres noter for det lærer du ikke noget af lav hellere dine egne!

Held og lykke med det, skriv endelig hvis du er i tvivl om noget var nemlig selv op i mandags :-)

Svar #2
11. juni 2015 af pernillegm (Slettet)

Hej! Det er prøveform A :) Jeg er bare meget i tvivl om selve eksamen altså hvorvidt man skal fremlægge meget om ens rapport eller bare emnet? For vi har de 22 emner og under hvert emne er der en rapport som indgår i emnet, var jeres emner også bygget op sådan? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. juni 2015 af powpow

Vi havde 10 emner/eksamensspørgesmål, fx. så det sådan ud:


10. Acetylsalicylsyre og spektrofotometri
Du skal redegøre for brugen af spektrofotometri til at finde koncentrationen af et stof. Undervejs skal du inddrage forsøget "Spektrofotometrisk bestemmelse af salicylsyre og acetylsalicylsyre". 
Du kan også vælge at komme ind på andre måder at bestemme koncentrationer, eller på hvordan man kan bruge forsøget til at finde reaktionsorden for forsæbningen.
Desuden vedlægges et ukendt bilag indenfor samme emne

 

Så vi snakker både om emne og om forsøg der hører til. Det jeg gjorde var at jeg startede med at tale om det emne jeg trak, og derefter inddrage det forsøg der hørte til, hvor jeg både forklarede hvad forsøget gik udpå og hvordan jeg udførte det, men jeg forklarede også hvordan jeg lavede efterbehandlingen i den rapport vi havde afleveret til det forsøg.


Skriv et svar til: KEMI EKSAMEN - Råd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.