Kemi

Le Chateliers princip - exoterm eller endoterm?

17. juni 2015 af frkfrønsen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med et eksamens spørgsmål, om kemisk ligevægt og Le Chateliers princip. 

Jeg skal komme ind på mulige indgrebstyper, samt hvordan man kan forudsige virkningen af disse. 

Jeg ved at Kc er temperatur afhængig, og vil derfor komme ind på, hvad der sker, når et reagensglas med en ligevægt står i et varmt bad og et koldt bad. Jeg har reaktioner, men jeg kan ikke anvende endoterm og exoterm korrekt? Hvorfor skifter de to betegnelser? Hvordan ved jeg om der sker en forskydning mod højre eller venstre?

Håber på, at der sidder en, der har styr på det, som kan forklarer det meget pædagogisk! På forhånd tak :-)

Svar #1
17. juni 2015 af frkfrønsen (Slettet)

Jeg har skrevet således i en aflevering, men forstår ikke, hvordan reaktionen kan være begge dele..

Brugbart svar (1)

Svar #2
18. juni 2015 af mathon

Reaktionen er ikke "begge dele".

Den er exoterm mod højre og derfor endoterm mod venstre.

Sættes reagensglasset i varmere omgivelser vil ligevægten forskydes mod venstre (den endoterme side) under forbrug af varme. Den oprindelige K_c vil dermed mindskes.

Sættes reagensglasset i koldere omgivelser vil ligevægten forskydes mod højre (den exoterme side) under varmeudvikling . Den oprindelige K_c vil dermed øges.

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. august 2015 af Soeffi

Billede.

Vedhæftet fil:1613599.png

Skriv et svar til: Le Chateliers princip - exoterm eller endoterm?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.