Kemi

reaktionsmekanismen for fotokemisk substitution mellem heptan og dibrom

09. december 2015 af kattepigen95 - Niveau: B-niveau

Hej alle 

Jeg har spørgsmålt vedrørerne de tre faser i reaktionsmekanismen for den fotokemiske substitutionsreaktion mellem heptan og dibrom. 

1. Radikaldannelse(læg mærke til prikkerne)

Br_2→  Br· +  Br·

Her spaltes dibrom under lys og der dannes 2 frie radikaler 

2. Kædereaktion

C_7 H_16+Br·→ C_7 H_15·+HBr

C_7 H_15· +Br_2→C_7 H_15 Br+Br·

Her arbejdes der mod et bestemt reaktionsprodukt med disse trin. Nu ved jeg ikke, hvordan kan man mere forklare kædereaktionen? Og er reaktionerne, jeg har skrevet, rigtige?

3. Terminering. Her kan jeg ikke fortælle hvad der sker og min bog er ikke så god til at forklare 


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. december 2015 af LubDub

Radikaldannelse
                                         lys
                              Br2      ----->    2 Br•

Kædereaktion

                             C7H16     +     Br•     ----->      C7H15•     +     Hbr

                             C7H15•    +     Br2     ----->      C7H15Br     +     Br•
 

Hvis man adderer de to kædereaktioner,
fås substitutionsreaktionen
                                                                         lys
                            C7H16 (l)     +     Br2 (heptan)     ----->     C7H15Br (l)     +     HBr (aq)                             
                                       heptan                  dibrom i heptan                        bromheptan             hydrogenbromid

 

       


Svar #2
09. december 2015 af kattepigen95

okay tusind tak ;D


Skriv et svar til: reaktionsmekanismen for fotokemisk substitution mellem heptan og dibrom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.