Kemi

Hurtig hjælp til kemi rapport!?

13. december 2015 af aaa123456 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle.

Jeg har lavet et forsøg jeg skal lave kemi rapport over problemet er bare resultaterne fra forsøget ikke passer med hvad jeg burde have fået.

Jeg har taget fedt ud af 10 g chips vha. pentan, og herefter afbrænd pentanen. Så skulle man forvente at fedtmassen skulle være på ca. 3 g, men jeg har fået over 20 g. Bør jeg finde på andre resultater, eller hvordan redder jeg lige den?

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2015 af Heptan

Skriv det i dine resultater. Du mister ikke 'point' fordi dit resultat afviger, men du bør måske overveje om du virkelig har fået 20 g eller om du virkelig forventer 3 g. Hvis du er sikker på du har fået 20 g (hvis det stod på vægten), så er det vigtigt at du skriver i din diskussion hvad der kan være gået galt. Sådan kan du redde rapporten; folk får skæve resultater hele tiden, og det er når man tænker over hvorfor det er, at man har lært noget.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. december 2015 af gariban

Jeg synes, og det er absolut min mening, at det KUN er en bonus at ens resultater faktisk afviger en smule fra hvad man oprindelig forventer. Dine resultater afviger måske lidt for meget, men du har nu mulighed for at diskutere væsentlige dele af dit forsøg i din aflevering. Derved får din lærer mulighed for at se alle dine overvejelser om hvorfor det gik galt, hvordan det kunne gøres bedre og så videre. Det vil ikke trække (særlig) meget ned, hvis du kan overbevise din lærer for hvorfor det gik galt. :-)


Svar #3
13. december 2015 af aaa123456 (Slettet)

Tak for de hurtige svar, problemet ligger i at der ved 10 g chips er næsten 30 g fedt. Jeg har åbenlyst ikke brændt pentanen nok af. Men da jeg lavede forsøget virkede det logisk at 10 g chips + 90 g pentan = 30 g fedt, jamen så er resultatet 100/30=30%, hvor det først slår mig nu, at de 90 g pentan fordamper.
 

Forstår ikke hvordan jeg lige kan redde den når jeg går igennem mine resultater? :(

EDIT: Kan jeg skrive noget i retning med hvad jeg oprindeligt har fået ved resultater, og herefter sige at hvis nu jeg havde fået 5 g, også vise hvordan man beregner det? Altså slet ikke beregne at mit eget resultat har været 300% fedt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. december 2015 af Heptan

Du må jo skrive at dine eksperimentelle data viser at chipsene består af over 200 % fedt, og at det er en meget stor og uacceptabel afvigelse. Det skyldes at ikke al pentan blev fordampet ... måske havde I ikke tid nok til at blive færdige, og så kan du skrive at der fremover skal sættes mere tid af til afbrænding af pentan (dvs. man skal bruge sin tid mere effektivt ... din lærer har jo sikkert sat tid nok af).


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. december 2015 af Heptan

Du har sikkert læst på deklarationen at der er 30 g. fedt pr. 100 g el. lign. Så kan du bruge det til at beregne hvor meget fedt du ville forvente der er i 10 g. Du behøver ikke lade som om du fik 5 g.


Skriv et svar til: Hurtig hjælp til kemi rapport!?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.