Kemi

Kemisk struktur

19. december 2015 af ECh (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa

Hvordan vil i redegøre for acetylsalicylsyres kemiske struktur?

Jeg tænker selv på at nævne benzoesyre og acetylgruppen som den består af. Men dette kan jo skrives på to linjer. Moelkylet er jo relativt simpelt.

Hvad tænker i, når det er ment som et helt punkt i SRP? Lærerne har sikkert tænkt noget da de skrev det.

På forhånd tak! :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. december 2015 af OliverGlue

Hvordan er spørgsmålet formuleret helt eksplicit?
Og hvilke fag?
Du kan jo også redegøre for kemiske reaktioner som denne struktur indgår i. (mechanism of action)

Svar #2
20. december 2015 af ECh (Slettet)

Der står fatisk direkte Du skal gøre rede for acetylsalicylsyres kemiske struktur. (Kemi og matematik)

Jeg tror det er ment som et punkt der skal får opgaven igang - tror jeg har nogenlunde styr på det alligevel :)

Når du siger mechanism of action, er det så rigtigt forstået når jeg oversætter det til reaktionsmekanismer? 


Svar #3
20. december 2015 af ECh (Slettet)

Er det rigtigt at salicylsyre har phenolen og syregruppen som de to karakteristiske grupper? (eller kalder man ikke førstnævnte for en karakteristisk gruppe?)

Evt.: Hvilke karakteristiske grupper indeholder ASA? (jeg tænker syregruppe og estergruppe:))


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. januar 2016 af Heptan

Phenolen og carboxylsyren er begge karakteristiske grupper.

ASA indeholder en phenol og en ester, som også begge er karakteristiske grupper.

Det er værd at nævne at ASA er aromatisk og udviser syreegenskaber, selvom det er indlysende. Desuden kan man finde en elektrondensitetsmodel og redegøre for hvor der er høj/lav elektrondensitet, da det har betydning for reaktiviteten.

ASA har en kemisk struktur som passer godt ind i en biologisk receptor, og det kan man også undersøge nærmere hvis det er relevant.


Skriv et svar til: Kemisk struktur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.