Kemi

Kemi problem

01. februar 2016 af laco (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har denne opgave, som jeg ikke ved hvilken metode jeg skal bruge, for at udregne den.

Følgende to ionforbindelser vil i vandig opløsning enten reagere surt eller basisk: Na2CO3 og NaHSO4.

1: For Na2CO3 opskrives hydronolyseligevægten (protolyseligevægten), der viser om ionforbindelsen reagere surt eller basisk i vandig opløsning.

2: Beregn pH i en 0,0273M opløsning af Na2CO3. Kb er 2,09*10^-4 M.

3: For NaHSO4 opskrives hydronolyseligevægten (protolyseligevægten), der viser om ionforbindelsen reagere surt eller basisk i vandig opløsning.

Håber nogen kan vise mig hvilken metode der skal bruges, for at udregne denne opgave.

mvh

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2016 af mathon

1.
                         C{O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightleftharpoons \; HC{O_3}^{-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; OH^-\, _{\textit{(aq)}}
                  c_b-\alpha c_b                                                \alpha c_b                          \alpha c_b

ved 25°C:

pK_b(C{O_3}^{2-})=-\log(2{,}09\cdot 10^{-4})=3{,}68  dvs middelstærk base       

ligevægtsbrøk:
                                       \frac{\left [ OH^- \right ]^2}{0{,}0273-\left [ OH^- \right ]}=2{,}09\cdot 10^{-4}\; \; \; \;0<\left [ OH^- \right ]<0{,}0273        

talværdiligning:

\frac{\left [ OH^- \right ]^2}{c_b-\left [ OH^- \right ]}=K_b   

pH=14-pOH

Svar #2
01. februar 2016 af laco (Slettet)

kan du kort beskrive hvordan du har gjort? jeg forstår det ikke helt endnu.

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. februar 2016 af mathon

ligevægtsbrøk:
                                       \frac{\left [ HC{O_3}^- \right ]\cdot\left [ OH^- \right ] }{\left[ C{O_3}^{2-} \right ]}=K_b       

\frac{\left [ OH^- \right ]^2}{0{,}0273-\left [ OH^- \right ]}=2{,}09\cdot 10^{-4}\; \; \; \;0<\left [ OH^- \right ]<0{,}0273

\left [ OH^- \right ]=0\,002286\; M

pH=14+\log\left ( \left [ OH^- \right ] /M\right )=11{,}4

Skriv et svar til: Kemi problem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.