Biologi
HJÆLP TIL ET HURTIGT BIO SPØRGSMÅL
Beregn minutvolumen for en person, der er i hvile, og hvis slagvolumen i hvile er 70 ml/slag og hvilepuls 55 slag/min.
Hvordan gør man lige det, og jeg forstår ikke om det er pulsen eller blod vi skal beregne? kan I evt skrive regnestykket, for har prøvet 70*55 men det virker bare forkert. Hvad er det normale tal?
Svar #1
15. marts 2016 af SuneChr
Det er korrekt. Når vi sætter enhederne på og derefter forkorter med "slag" fås

Svar #2
15. marts 2016 af Whatisthiss
Hmm.. men jeg får 70*55 til 3850, så skal det forkortes eller hvordan? forstår det ikke helt...
Svar #4
15. marts 2016 af DrNielsen
Minutvolumen er en sammensætning af både puls og slagvolumen - ikke en af tingene isoleret. Det siger bare noget om, hvor meget blod der pumpes ud i kredsløbet i minuttet. Hvilke faktorer afgører dette? Det er der 2 der gør:
1: Hvor mange gange hjertet slår på et minut
2: Hvor meget blod der kommer ud hver gang hjertet slår
Beregningen har SuneChr lavet så fint. Du kan se at enhederne går ud med hinanden, så enheden for minuvoluminaet ender med at være volumen / tid - i dette tilfælde ml / min.
3850 ml er det samme som 3,85 liter. I klinikken plejer vi at sige at cardiac output er 5 L/min, så det er nok ikke helt skævt. Det er måske en lille person ;)
Svar #5
15. marts 2016 af Whatisthiss
Nårrh nu forstår jeg, tak! Men hvordan kan man så regne ud om det er rigtigt om hjertet pumper 700L blod pr. døgn?
Svar #6
15. marts 2016 af DrNielsen
Det er umuligt at sige da hjertetrytmen reguleres konstant. Så skal du lave en integralefunktion.
Men hvis du antager at testpersonen ligger fuldstændig stille i 24 timer, og antager at hjerterytmen eller slagvoluminet ikke ændres, kan du regne det ud.
Du har regnet ud at MV(minutvolumen) = 3,85 liter / min.
Der går 60 min på en time, og 24 timer på et døgn. Husk at få enhederne til at stemme(60 min / timer og 24 timer / døgn) - så får du enhederne til at gå op, som demonstreret af SuneChr :-)
Skriv et svar til: HJÆLP TIL ET HURTIGT BIO SPØRGSMÅL
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.