Matematik

parametrisering af et område mellem to områder:

27. marts 2016 af onewingedweeman (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

jeg har fået opgaven :

"et område A i (x,y)-planen er afgrænset af y-aksen og parablen med ligningen x=6-y^2. endvidere er en flade F givet ved den del af grafen for funktionen h(x,y)=6-x-y^2 som opfylder x\geq 0 og z\geq 0 [......} lad B betegne det afsluttede rumlige område der ligger (lodret) mellem A og F.

bestem en parameterfremstilling for B"

jeg har fra en tidligere opgave fundet parameterfremstillingen af hver af de to områder til at være:

\begin{bmatrix} x\\ y \end{bmatrix}=r(u,v)=\begin{bmatrix} 6\\ 0 \end{bmatrix}+\begin{bmatrix} -1^2\\ 1 \end{bmatrix}*v ,0\leq v\leq 6 for A og

\begin{bmatrix} x\\ y\\ z \end{bmatrix}=r(u,v)=\begin{bmatrix} 0\\ 0\\ 6 \end{bmatrix}+\begin{bmatrix} 1\\ 0\\ -1 \end{bmatrix}*u+\begin{bmatrix} 0\\ 1\\ -1^2 \end{bmatrix}*v for F.

men hvordan finder jeg parameterfremstillingen for B ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2016 af peter lind

Den første er 2-dimensional og den anden 3-dimensional, så mangler der ikke noget i den første ? ellers hvis den ene hedder r1 og den anden r2 så r1*t+r2*(1-t)     0≤t≤1


Svar #2
27. marts 2016 af onewingedweeman (Slettet)

okay, så den første skal jeg tlføje et z-koordinat ved 0 ? og hvilken er r1 og r2 ?


Skriv et svar til: parametrisering af et område mellem to områder:

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.