Matematik

Hvis (r, θ) betegner de polære koordinater for et punkt hvad skal θ så opfylde.

04. april 2016 af Sprø (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Halløj, jeg skal til Calculus eksamen, men jeg er desværre løbbet ind i et lille problem. Spørgsmålet lyder:

Hvis (r, θ) betegner de poløre koordinater for et punkt hvad skal  θ så opfylde, hvis (x,y) tilhører D. Hvor     D={(x,y) tilhører R^2 :|y|=<x, 1=<x^2+y^2=<9.

Hvordan finder jeg så svaret?

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. april 2016 af peter lind

Det ser du bedst ved at tegne graferne for lighedstegn op. således er den sidste 2 cirkler med centrum i (0, 0) og radius henholdsvis 1 og 3


Svar #2
04. april 2016 af Sprø (Slettet)

Men er det ikke "r" man, så har fundet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. april 2016 af peter lind

Det du finder er en grafisk beskrivelse af mængden. Ud af den kan du meget nemt aflæse vinklen. Det er ikke nær så nemt med nogle uligheder


Svar #4
04. april 2016 af Sprø (Slettet)

Så hvis tegner denne |y|=<x, 1=<x^2+y^2=<9., så ville den se ud ca. som den vedhæftede (dog skulle det kun have været området i mellem y=<x og indenfor de to cirkler)?

Så svaret ender med at være 1=<r=<3 og -pi/4=<θ=<pi/4 ikke?

Betyder det så at -pi/4=(5*pi)/4

Vedhæftet fil:ok.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. april 2016 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. april 2016 af peter lind

Du har glemt numerisktegnet. Da |y|≤x kan x ikke være negativ For y<0 skal du tegne linjen -y=x


Svar #7
04. april 2016 af Sprø (Slettet)

Så området D, ligger altså udenfor den røde cirkel, men indenfor den blå cirkel. Samt i mellem de to linjer y=x og y=-x, dog kun på højre side af y-aksen. Korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. april 2016 af peter lind

ja


Svar #9
04. april 2016 af Sprø (Slettet)

Cool cool.

Skriv et svar til: Hvis (r, θ) betegner de polære koordinater for et punkt hvad skal θ så opfylde.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.