Kemi
redoxreaktion mellem saltsyre og aluminium
Hej. Jeg har en opgave der hedder at jeg skal opskrive de relevante reaktionsligninger, samt delreaktioner for en redoxreaktion mellem metallet aluminium og HCl (saltsure). Derudover for jeg at vide at reaktionen mellem saltsyre og aluminium ikke går i gang med det samme, eftersom aluminium reagere med luftens ilt og danner et tyndt lag aluminiumoxid ovenpå.
Mit problem er at jeg ikke aner hvordan jeg skal stille disse reaktioner og delreaktioner op. Jeg har desuden ingen anelse om hvordan denne reaktion vil forløbe og hvad produktet vil være. Håber der er nogen der kan vise mig det :)
Svar #1
11. juni 2016 af Heptan
Al(s) + H+(aq) → Al3+(aq) + H2 (g) (ikke afstemt)
Al(s) + O2 (g) → Al2O3 (s) (ikke afstemt)
Svar #3
11. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier
Måske det ville have været klogere at bytte rundt på de to reaktioner i #1.
Ved den første reaktion vil aluminium, der er på fast form (s), reagere sammen med ilten i luften, der er på gasform (g), disse vil reagere og danne aluminiumoxid.
Ved den anden reaktion vil aluminium, der er på fast form (s), reagere sammen med saltsyren, der er i en opløsning (aq), disse vil reagere og danne aluminium(III)ion og dihydrogen. Du undrer dig måske over, hvor Cl bliver af, men det er fordi denne (Cl-) er en tilskuerion og ikke aktivt deltager i reaktionen. Man fjerner det unødvendige "støj" for at få et bedre overblik.
Hvis du er i tvivl om afstemningen må du sige til, men giv dit eget bud først.
Skriv et svar til: redoxreaktion mellem saltsyre og aluminium
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.