Matematik

Tværsum og delelighed

26. september 2016 af BlackandBlue (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg er er lige kommet godt i gang med mit studie i matematik, men jeg sidder fast i en opgave som omhandler tværsum og delelighed.

(a) Vis at et naturligt tal er deleligt med 3, hvis og kun hvis dets tværsum er delelig med 3

(b) Vis, at et naturligt tal er deleligt med 9, hvis og kun hvis dets tværsum er delelig med 9

(c) Lad n være et naturligt. Lad m være et tal, der fremkommer ved, at du bytter rundt på cifrene i n. Vis, at   n-m  er et multiplum af 9

Opgaven forklarer derudover, at vi skal se på, at

a∈ {0,1,...,9}, og tallets tværsum er an+an-1+...+a1+a0

Det ville være rigtig dejligt med en hjælpende hånd. Da jeg er nybegynder, håber jeg at i kan forklare det med en passende niveau:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. september 2016 af Eksperimentalfysikeren

45 = 4*10 + 5 = 4*(9+1) + 5 = 4*9 + 4 + 5.

Læg mærke til, at 4+5 er tværsummen og ledet 4*9 er deleligt med 9.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. september 2016 af VandalS

Et tal a med n cifre ai kan skrives som

a = \sum_{i=0}^{n-1} a_i \cdot 10^i,

hvor a_i \in \{ 0, 1, ..., 9\}.

Her er et eksempel på, hvordan du kan benytte dette til at løse opgaven:

Antag, at a er delelig med 3. Så er

a \equiv 0 \mod 3.

Indsæt den alternative form af a og vi får

a = \sum_{i=0}^{n-1} a_i \cdot 10^i \Rightarrow \sum_{i=0}^{n-1} a_i \cdot \left(10^i \mod 3 \right) \right \equiv 0 \mod 3 \\ \Leftrightarrow \sum_{i=0}^{n-1} a_i \cdot 1 = \sum_{i=0}^{n-1}a_i \equiv 0 \mod 3,

hvor vi på en del af udtrykket har benyttet at modulo operationen er distributiv. Dette viser, at hvis et tal er kongruent med 0 modulo 3, så er tværsummen det også.

Så kan du selv prøve kræfter med resten :)


Svar #3
26. september 2016 af BlackandBlue (Slettet)

tak for hjælpen! god hjælp, for at jeg kan komme videre:)


Svar #4
27. september 2016 af BlackandBlue (Slettet)