Fysik

Spørgsmål til en opgave (Opdrift og masse)

13. september 2017 af PeRsEuSs - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg er igang igen med nogle opgaver, og ville bare høre om hvordan i ville regne nedenstående opgaver ud eller om jeg har regnet det korrekt ud :). Jeg skriver ved siden af opgaverne hvad jeg har fundet frem til. 

En rektangulær flamingoplade har længden 1,5 m, bredden 0,80 m og højden 40 cm. Densiteten af flamingo er 25 kg/m3. Pladen er ophængt i en snor.

a) Bereng massen af flamingopladen (I den her opgave har jeg fået det til 25kg/m3 * 0,48 m3 = 12 kg)

b) Beregn opdriften fra luften på pladen, idet luften ha densiteten 1,21 kg/m3 . (Jeg har bare brugt Opdrifts formlen, 0,48m3 * 1,21kg/m3 * 9,82N/kg = 5,7035 N)

c) Beregn snorkraften, der påvirker pladen. (Den her sad jeg lidt med, og prøvede så da det er flamingos masse, 12kg * tyngekraften 9,82N/kg = 117,84N == 118N der påvirker pladen?)

Tak for Jeres tid, jeg har også andre opgaver som jeg kæmper med, men jeg samler dem lige (eller kan være jeg finder ud af det) så jeg ikke poster alt for mange enkelt tråde :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2017 af mathon

Det formodes, at flamingopladen er ophængt med den største flade horisontalt.

c)
          \small F_{snor}=F_{tyngde}-F_{opdr\! i\! f\! t}=\left ( 12\; kg \right )\cdot \left ( 9{.}82\; \tfrac{N}{kg} \right )-5{.}70346\; N=112{.}137\; N


Svar #2
13. september 2017 af PeRsEuSs

Tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Spørgsmål til en opgave (Opdrift og masse)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.