Matematik
Alternativ bevis for isomorfien mellem to endelig-dimensionale vektorrum
Det følgende link giver et bevis for, at to endelig-dimensionale vektorrum med samme dimension er isomorfe: ProofWiki. Jeg forstår lidt af det, men jeg tænker på, om der findes en alternativ måde at bevise det uden brug af denne sætning? Jeg har også andet spørgsmål, der muligvis har med det her at gøre: Hvis V' er dualrummet til et endelig-dimensionalt vektorrum V, hvordan kan de have samme dimensioner?
Svar #1
17. november 2017 af Brusebad (Slettet)
Hvis du har to vektorrum V og W over enten R eller C med samme dimension kan du så ikke bare lave en funktion φ : V → W der tager basiselementer for V og sender i basiselementer for W? Det tænker jeg i hvert fald umiddelbart ville virke, i.e. at det er en bijektiv lineær afbildning.
At dim(V') = dim(V) i det endelig dimensionale tilfælde kan du se mere om her:
https://math.stackexchange.com/questions/996970/dual-space-of-a-finite-dimensional-normed-space
men hvordan det lige relaterer sig til at V og W er isomorfe ved jeg ikke lige.
Svar #2
18. november 2017 af AskTheAfghan
Lad U og V være to vektorrum over det samme legeme K. Hvis T : U → V er en invertibel lineær afbildning, kaldes T en isomorfi. I denne situation siges U og V at være isomorfe.
Overbevis dig selv, at i) Hvis T : U → V er en invertibel lineær afbildning, så er T-1 : V → U også det. ii) Hvis T : U → V er en lineær afbildning, så er T invertibel hvis og kun hvis T er bijektiv. Ud fra disse punkter, kan man konkludere, at hvis T er en isomorfi, så er T-1 også det.
Lemma 1: Hvis T : U → V er en lineær afbildning, så er T injektiv hvis og kun hvis {u ∈ U | T(u) = 0} = {0}.
Lemma 2: Lad V være et n-dimensionalt vektorrum over K. Da er V og Kn isomorfe.
Bevis: Lad X := {x1, .., xn} være en basis for V. Definer T: Kn → V ved T(α1, .., αn) = ∑i αixi. Afbildningen T er veldefineret (hvorfor?). Det er let at vise, at T er lineær. Hvis ai = 0 for alle i, vil T(α1, .., αn) = 0. Den omvendte retning gælder også, da X er lineært uafhængigt. Derfor må T være injektiv jf. Lemma 1. Lad v ∈ V være givet. Da X udspænder V, findes β1, ..., βn ∈ K ådan at v = ∑i βixi. Dette viser, at T(β1, ..., βn) = v, så T er surjektiv. QED.
Lad nu U og V være n-dimensionale. Ifølge Lemma 2, findes to isomorfier T1 : U → Kn og T2 : Kn → V. Overbevis dig selv, at den sammensatte afbildning T2T1 : U → V er en isomorfi. Dette viser nemlig, at U og V er isomorfe.
Skriv et svar til: Alternativ bevis for isomorfien mellem to endelig-dimensionale vektorrum
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.