Matematik

Cirkel

20. marts 2018 af Mathian - Niveau: A-niveau

Hej 

Kan nogen vejlede mig igennem hvordan jeg laver en enhedscirkel på nspire med skyder, således jeg kan illustrere radianer, retningspunkt osv. Jeg kan godt lave cirklen men der skal mere til. På forhånd mange tak. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. marts 2018 af AMelev

Det var da noget af en opgave, jeg blev sat på. Selve konstruktionen tager ikke så lang tid, men beskrivelsen gjorde - og så har jeg nok alligevel glemt noget.
Til gengæld var det sjovt, og så får du den flotteste illustration, du kunne ønske dig - håber jeg.

Konstruktionsvejledning
Benyt grafværktøjet og tjek i Indstillinger, at vinklen måles i grader.
Lav enhedscirklen og navngiv centrum O.
Lav skyderen for v (vinklen) og indstil til min: 0 og max 360. Hvis du vil have skyderen længere, skal du højreklikke og vælge Flyt, så kan du trække i den.
Skriv v i et tekstfelt, højreklik og vælg Beregn, så får du den valgte værdi.
Lav en vandret halvlinje ud fra O og marker skæringspunktet E mellem den og cirklen
Drej halvlinjen v om O (Geometri>Transformation >Drejning). Klik omdrejningspunktet, værdien for v og halvlinjen (rækkkefølgen er vist ligegyldig).
Marker skæringspunktet mellem vinkelben og cirkel og navngiv det P_v eller lign.
Højreklik på skæringspunktet og vælg Koordinater og ligninger.  Nu har du værdierne for (cos(v),sin(v))

Angivelsen af vinklen i radian fås ved at måle cirkelbuen fra E til P_v. 
Problemet er nu, at TI ikke vil tegne cirkelbue ud fra to punkter og radius, så vi må gå en omvej.
Drej halvlinjen ½v om centrum (Når du skal vælge vinkel, kan du bare taste 1/2v Enter) - eller Konstruer vinkelhalveringslinjen for vinkel P_vOE. Marker skæringspunktet S med cirklen.
Lav så cirkelbuen  ESP_v (Punkter og linjer > Cirkelbue).
Skjul vinkelhalveringslinjen  og skæringspunktet S.
Højreklik evt. på buen og giv den en anden farve.
Høreklik på buen>Målinger >Længde. 

Den sidste finish: Sørg for, at der er plads bag ved teksten P_v. Lav et teksfelt med =, højreklik på det>Sammenkæd tekst >klik på den lille firkant til højre ved P_v. Så er P_v og = knyttet sammen. Højreklik på koordinatsættet for P_v og sammenkæd det med P_v=. Så flytter det hele med retningspunktet rundt.

Hvis du har lyst kan du også få  tan(v) med, idet man kan vise, at 2.koordinaten til skæringspunktet mellem vinkelbenet eller dets forlængelse og linjen x = 1 er tan(v).

Konstruerer en linje vinkelret på 1.aksen i E
Afsæt en linje gennem O og P_v (vinkelbenet og dets forlængelse) og markerer skæringen T mellem den og den lodrette linje
Skjul linjen og bestem koordinater for T.

Vedhæftet fil:Enhedscirkel.JPG

Svar #2
20. marts 2018 af Mathian

wow, jeg kan slet ikke takke dig nok, milioner af tak for din tid og hjælp !!!!!!! Jeg giver den videre til mine medstuderende hvis det er i orden? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. marts 2018 af AMelev

Ja selvfølgelig. Jeg er selv vild med anvendelse af skydere.
Ved du, at hvis du højreklikker på skyderen, kan du få TI til at køre animationen. Hastigheden reguleres ved at ændre steplængde under Indstillinger.
Har du fået det til at virke, eller mangler der noget i anvisningen?


Skriv et svar til: Cirkel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.