Matematik
er dette rigtigt?
hej havde en opgave hvor jeg skulle bestemme en ligning for tangenten til grafen for f i punktet P(0,f(0))
jeg brugte tangenthældningen men fik en mærkelig ligning som ikke rigtig er på den formel som en ligning for tangent burde være. kan nogen se om jeg gør noget forkert?
har vedhæftet mit svar
Svar #1
23. april 2018 af Mathias7878
Jeg forstår ikke helt, hvorfor du siger, at x0 = 3 og så skriver x0 = 0, hvilket jo er rigtigt.
Du behøves ikke at bruge formlen for tangentligningen i TI-Nspire. Hvis du har defineret din funktion som f(x), kan du bruge kommandoen "tangentline" og skrive i et matematik-felt:
tangentline(f(x),x,0)
og man skriver f(x), fordi det er hvad funktionen er blevet defineret som, man skriver x, fordi det er den variabel man bruger og man skriver 0, fordi det er i punktet x0 = 0
Svar #2
23. april 2018 af soer381k
tak for svaret Mathias
jeg får ligningen for tangenten til:
(11*ln(e)+1)*x-11
det må vel så være rigtigt
Svar #3
23. april 2018 af hstreg (Slettet)
Nej,
og
hvorfor linjen for tangenten til f i gennem punktet (0,-11) er givet ved
Svar #5
23. april 2018 af hstreg (Slettet)
Du har en fortegnsfejl til konstant ledet.
Brug desuden også at ln(e) = 1 til at simplificere dit udrtyk for differentialkvotienten i x = 0.
Svar #8
23. april 2018 af guuoo2 (Slettet)
#2 er ikke helt rigtigt, da tangentenligningen er
y = (11*ln(e)+1)*x-11
(11*ln(e)+1)*x-11 er et udtryk, ikke en ligning.
I NSpire kan du skrive "y = tangentline(f(x),x,0)"
Svar #9
23. april 2018 af guuoo2 (Slettet)
(11*ln(e)+1) = 11*1 + 1 = 11 + 1 = 12
For at få NSpire til at gøre det selv, skal du definere "e" til at være den naturlige eksponentialfunktions grundtal:

Skriv et svar til: er dette rigtigt?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.