Kemi

Beregning af kobs og halveringstid.

19. september 2018 af sansas - Niveau: A-niveau

Jeg har følgende spørgsmål, som jeg har svært ved, og håber at I kan hjælpe mig med det.

https://imgur.com/a/XcF3pCn

Jeg ved ikke, hvor jeg skal starte, og hvilke formler der skal bruges her. Har vi med en 2.ordens reaktion at gøre eller er det en 1.ordens reaktion? Det har jeg lidt svært ved at forstå udfra formuleringen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2018 af Heptan

Jeg tror de fleste lærebøger kalder det for en pseudo 1. ordens reaktion. Det er en god antagelse man kan lave (i kemi er vi glade for gode antagelser!).

Du skal bare bruge den formel de har skrevet:

kobs = kH+ [H+]

hvor man fra syre-base kemi ved at [H+] = 10-pH, og de har skrevet hvad kH+ er lig med.

For halveringstiden slår du formlen op i formelsamlingen ... da de skriver at pH = 1,0 ved 35 grader, betyder det at man skal bruge den antagelse de forklarede tidligere, dvs. at det er en 1. ordens reaktion.

For sidste spørgsmål sætter du bare ind i formlen

hvor k = kobs og [A]0 = 100%. Løs for [A] og angiv i procent. Da de spørger om det "omvendte" skal man vel teknisk set angive 100% - x hvor x er løsningen til ligningen.


Svar #2
20. september 2018 af sansas

Mange tak for hjælpen. :-) Jeg har løst de første to opgaver, men har lidt svært ved den sidste. Kan du hjælpe mig mere med den? Evt. hvordan jeg kan taste den ind i CAC-værktøj. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. september 2018 af Heptan

Husk at omregne 2 min til antal timer.

ln(x) = -k*t+ln(1)         

løs for x:

x = exp(-k*t+ln(1))


Skriv et svar til: Beregning af kobs og halveringstid.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.