Kemi

Termodynamik og spontane reaktioner

23. januar 2019 af Mariassssssss - Niveau: A-niveau

Hey, vi sidder to hoveder og grubler over hvordan man beregner den laveste temperatur for, at en reaktion kan forløbe spontant. Det er lidt kludder, da der ikke er meget info givet.

Håber i kan hjælpe :)


Svar #1
23. januar 2019 af Mariassssssss

Her er lidt mere information på selve opgaven:)

Vedhæftet fil:Termodynamik Ans..PNG

Brugbart svar (1)

Svar #2
23. januar 2019 af Sveppalyf

Mon ikke du skal have fat i noget med Gibbs fri energi?

Der gælder at hvis ΔG < 0, så kan reaktionen forløbe spontant. Der gælder en vigtig formel:

ΔG = ΔH - TΔS  (ved konstant temperatur)

Jeg kunne forstille mig at du har oplyst ΔH og ΔS for en reaktion (eller kan beregne dem), og så kan du opstille betingelsen

ΔG < 0  <=>

ΔH - TΔS < 0  <=>

T > ΔH/ΔS

Den mindste temperatur hvorved reaktionen kan forløbe spontant er altså ΔH/ΔS.


Brugbart svar (2)

Svar #3
23. januar 2019 af Sveppalyf

Nå ok. Du har en graf der viser ΔG som funktion af temperaturen. Du skal altså bare finde den temperatur hvor ΔG bliver negativ. Dvs. at du skal aflæse grafens skæring med x-aksen, eller beregne den ud fra forskriften:

0 = -0,1582x + 71,971  <=>

x = 455

dvs.

Tmin = 455 K


Svar #4
23. januar 2019 af Mariassssssss

Ja, og tak :)

Vi er bare lidt i tvil om vores ΔH og ΔS ´s enheder? Vi har fået dem fra vores excel, som ses på tidligere vedhæftede fil.


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. januar 2019 af Sveppalyf

Jeg kan ikke se jeres ΔH og ΔS.

I tabeller plejer H at være opgivet i enheden kJ/mol, mens S plejer at være opgivet i J/(K*mol). Man skal så lige være opmærksom på at det er kJ i den ene og J i den anden.


Skriv et svar til: Termodynamik og spontane reaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.