Kemi

Beregne massen i en reaktion

03. april 2019 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg har prøvet at lave følgende opgave. Men min svar giver ikke mening. Jeg har beregnet dtofmængder for alle stoffer der er i reaktionen og jeg har fundet frem til at salicylsyreopløsning har den mindste stofmængde og derfor må være den begrænsede faktor. Så har jeg brugt stofmængden af den til at beregne massen af 2-hydroxybenzoesyre. Men svaret giver ikke 0,050 mg...

Hvad gør jeg forkert?

Mange tak på forhånd.

Vedhæftet fil: salicylsyre.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. april 2019 af JJ93

Hej,

Så vidt jeg kan se, er der tale om en referenceopløsning, og meningen med en referenceopløsning er, at den skal indeholde alle de samme ting som reaktionsopløsningerne på nær et af reagenserne. Derfor sker der ingen reaktion i en referenceopløsning.

Salicylsyre og 2-hydroxybenzoesyre er to navne for det samme stof.

Du får opgivet, at du har en salicylsyreopløsning, men jeg kan ikke se koncentrationen af denne opløsning nogen steder. Står der et sted i din opgave om det er en mættet opløsning eller har I fået givet koncentrationen?
Den densitet du har slået op, er for det faste stof, og derfor kan den ikke bruges, når der er tale om en opløsning.

Jeg håber, at dette gav lidt afklaring.


Skriv et svar til: Beregne massen i en reaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.