Fysik

Mekanik og kraft i et kuglestød

09. maj 2019 af iliojacobsen - Niveau: A-niveau

Opgaven lyder som følger:

"I den sidste fase inden kuglestøderen slipper kuglen, bevæges kuglen 1,65 m under påvirkning af en konstant samlet kraft i bevægelsesretningen. Ved begyndelsen af denne fase har kuglen farten 2,5 m/s, og kuglen slippes med farten 13,7 m/s. Hastigheden har vinklen 37° med vandret.

c) Bestem størrelsen af den konstante samlede kraft i den sidste fase af stødet.
Bestem størrelsen af den konstante kraft fra hånden på kuglen i den sidste fase af stødet."

Det er desuden oplyst i opgaven, at kuglen vejer 7,26 kg.

Ved spørgsmålet "Bestem størrelsen af den konstante samlede kraft i den sidste fase af stødet." er jeg kommet frem til resultatet 399 N, men jeg er i tvivl om formuleringen i det andet spørgsmål. Jeg tænker selvfølgelig, at det må have noget med vinklen og kraftens retning at gøre, men kan ikke lige gennemskue det. Er der nogen, der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2019 af mathon

                    \small \begin{array}{lllll} c)&2\cdot a\cdot \bigtriangleup s=v^2-{v_0}^2\\\\ &a=\frac{v^2-{v_0}^2}{2\cdot \bigtriangleup s}\\\\ &a=\frac{\left ( 13.7\; \tfrac{m}{s} \right )^2-\left ( 2.5\; \tfrac{m}{s} \right )^2}{2\cdot \left ( 1.65\; m \right )}=54.98\; \tfrac{m}{s^2}\\\\ &F=m\cdot a=\left ( 7.26\; kg \right )\cdot \left (54.98\; \tfrac{m}{s^2} \right )=399.15\; N \end{array}


Svar #2
09. maj 2019 af iliojacobsen

Det er jeg klar over, som jeg skrev har jeg allerede fundet svaret på det første spørgsmål til at være 399 N. Det er spørgsmålet "Bestem størrelsen af den konstante kraft fra hånden på kuglen i den sidste fase af stødet" jeg ikke forstår, og hvordan det er forskelligt fra det første. 


Skriv et svar til: Mekanik og kraft i et kuglestød

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.