Matematik
Tangent til cirkel
Jeg har vedhæftet en opgave. Jeg har svært ved at se hvad jeg gør forkert. Jeg har en facitliste, hvor der står ligningen skal give 3x + 4y−11 = 0.
Men jeg får den til y=-0,75+0,249. Hvordan kan jeg vide, at den skal skrives på den form, som skrevet i facit? Nogle gange er facit på den ene form, og andre gange på den anden. Er der et eller andet jeg ikke er med på?
Svar #1
11. maj 2019 af janhaa
2x +2yy' - 4 + 10y' = 0
y' = -0,75
slope a = -0,75
P=(5, -1)
y + 1 = -0,75(x-5)
y = -0,75x + 2,75
https://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+x%5E2%2By%5E2-4x%2B10y%2B4%3D0+and+y%3D-0.75x%2B2.75
Jeg er ikke helt med på din fremgangsmåde. Jeg kan se jeg har glemt at sætte x ind da jeg isolerede b. Det har jeg gjort nu, der giver ligningen y=-0,75x+0,267.
Men jeg er stadig ikke med på, hvordan jeg selv skal vide at jeg skal skrive den på den formen ax+by+c=0? (og hvordan jeg når der til)
Svar #4
11. maj 2019 af AMelev
#0 Du regner videre med en afrundingsfejl. Hvis du selv løser ligningen , ville du få -0.25 = b.
Hvad værre er - du har spist x i dit lineære udtryk y = -0.75x + b, der skulle have stået -1 = -0.75·5 + b
Efter at have beregnet c kunne du have brugt den officielle formelsamling s. 10 (45), så havde du nok undgået den fejl.
AMelev jeg har opdaget fejlet med x i den lineære, men jeg har stadig lidt svært ved at forstå det.
Ville det ikke være bedre at bruge s.10 (44) den med b=y1-a*x1? Eller hvordan ville jeg kunne bruge (45)
Og hvordan skal jeg kunne vide at det er meningen, at facit skal gives på formen ax+by+c=0?
Jeg har godt nok lidt svært ved at forstå det
i s.10 (45) ville jeg bare skulle indsætte mit punkt (5, -1) som x1 og y2 også isolere så den står på y=ax+b formen, ikke?
Der får jeg den til y=-0,75x-2,75, hvilket også stemmer overens hvis jeg bruger (44) - MEN jeg kan stadig ikke forstå det med, hvorfor jeg skulle vælge at omskrive til den anden form i facit?
Svar #8
11. maj 2019 af mathon
Du bliver bedt om en ligning for tangenten i (5,-1), men ikke om ligningen på en bestemt form,
hvorfor dit resultat er OK!
Svar #9
11. maj 2019 af ringstedLC
#6: Dit endelige resultat er ligeså rigtigt som facit (se #2). Ved brug af vektorregning:
Svar #12
11. maj 2019 af AMelev
#6 Det er ligegyldigt, om du benytter (44) eller (45), bare du regner rigtigt.
(45):
Som det fremgår af #9, får man det resultat, der står i facit, hvis man benytter vektorregning (og den metode er lidt lettere), men I har ikke vektorregning, vel?
Dit svar er OK (hvis det ellers er rigtigt) - du skal kun benytte omregningen, hvis du vil tjekke med facitlisten.
Skriv et svar til: Tangent til cirkel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.