Matematik

bestem afstanden

13. maj 2019 af Teriperry - Niveau: B-niveau

jeg sidder fast i denne opgave og mit facit giver ikke det samme som i facitlisten:( forstår seriøst ikke hvad jeg gør galt i de her opgaver. tak på forhånd:)

opgave 1:

en linje l er givet ved ligningen y=0,75x+2

a) bestem afstanden fra punktet P(7,1) til linjen l.

det oplyses, at linjen l er tangent til cirklen med centrum i punkt p.

b) bestem ligningen for denne cirkel???

en linje m står vinkelret på l

c) benyt en formel til at bestemme hældningskoefficienten for linje m.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2019 af mathon

                   \small \small \small \small \small \small \begin{array}{lllll} a)&\textup{dist}(l,P(7,1))=\frac{\left |0.75\cdot 7-1+2 \right |}{\sqrt{0.75^2+1}}=5 \\\\ b)&c\textup{:}\quad (x-7)^2+(y-1)^2=5^2\\\\ c)&a_m\cdot a_l=-1\qquad \textup{h\ae ldningskoefficientregel for ortogonale linjer} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. maj 2019 af AMelev

Væn dig til at bruge den officielle formelsamling, som du må bruge til eksamen, så du bliver fortrolig med den, inden det går løs for alvor. Indholdsfortegnelsen er på side 4.

a) Side 15 (73) eller (74) (afhængig af, hvilken form ligningen for linjen er givet på).

b) Side 15 (75) P er centrum og radius er afstanden fra centrum til tangenten (altså afstanden fra a))

c) Side 14 (68)
Du kan i stedet benytte vektorer, men det er mere omstændeligt:
Retningsvektor for l \vec r_l=\binom{1}{0.75}, så (s. 12 (57)) retningsvektor for m er \widehat{\vec r_m}=\widehat{\binom{1}{0.75}}=\binom{-0.75}{1}, dvs. at a_m=\frac{1}{-0.75}=-1.33


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. maj 2019 af Capion1

# 0
"jeg sidder fast i denne opgave og mit facit giver ikke det samme som i facitlisten:( forstår seriøst ikke hvad jeg gør galt i de her opgaver. tak på forhånd:)"

- Hvad giver da dit facit?
- Hvad står der i facitlisten?
- Vis os hvad du mener, du har gjort galt.

Det er, hvad vi skal forholde os til for at hjælpe, men vi skal ikke løse opgaven.


 


Skriv et svar til: bestem afstanden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.