Kemi

forskel mellem hovedgruppe og undergruppe?

23. maj 2019 af Trojanskhest - Niveau: 7. klasse

hej jeg har om det periodiske system

kan i fortælle mig på en nem måde forskellen 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2019 af gerthansen

Ved ikke om der er nogen decideret forskel som sådan, udover at stoffer self er lidt forskellige. Men tror bare han har delt det periodiske system op som det er nu, fordi det giver mest mening. For det har jo op igennemtiden set forskelligt ud, i forhold til det vi har nu. Selv med det nuværende periodiske system er det ikke alle fuldblodsvidenskabsmænd der er helt tilfredse.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. maj 2019 af Robert0541

Kort sagt handler det om, at der er flere elektronorbitaler, der skal udfyldes, når atomerne bliver tungere. Ædelgasser er defineret ved at alle deres yderste orbitaler er fyldte, og hver periode (vandret række) skal slutte i en ædelgas. Det periodiske system er altså nødt til at blive "bredere", når der skal være plads til flere elektroner i yderste skal.

Men du skal også vide, at det er meget højere niveau end der kræves af dig lige nu, og at der derfor er en del detaljer, som jeg har udeladt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. maj 2019 af AngelOneOne

Hej,

Prøv at læse afsnittet om det periodiske system her: https://sciencelabs.dk/?page_id=934

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: forskel mellem hovedgruppe og undergruppe?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.