Kemi

Esterificering SØGER HJÆLP :(

09. juni 2019 af banbban - Niveau: B-niveau

Kære alle der vil hjælpe hehe

Jeg har et eksamensspørgsmål jeg bearbejder og jeg er nået til forsøgsdelen. I forsøget optræder en esterificering.

Dette er under reaktionen mellem salicylsyre og eddikesyreanhydrid, som danner produkterne acetylsalicylsyre og eddikesyre.

Er denne esterificering en eliminationsreaktion eller hvilken organisk reaktionstype?

Er der noget bemærkelsesværdigt som giver bonuspoint til eksamen som jeg kan fokusere på under reaktionen eventuelt nævne?

Jeg har vedhæftet reaktionsligning

Vedhæftet fil: reaktionsligning.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2019 af Heptan

Esterificering/esterdannelse er en reaktionstype. Det er også en kondensationsreaktion, da to molekyler sættes sammen og udskiller et lille molekyle.

Husk at nævne at svovlsyre er en katalysator. En katalysator er et stof der gør reaktionen hurtigere, men uden selv at blive omdannet. Svovlsyre er også vandsugende, dvs. det fjerner vand som evt. kan spolere reaktionen.

Det kan være de spørger til om du kan identificere carboxylsyren i salicylsyre. Det er den gruppe der har 2 O'er i sig. Den anden er en alkohol (phenol).


Skriv et svar til: Esterificering SØGER HJÆLP :(

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.