Biologi

hvorledes mutationer kan føre til forkert opbyggede proteiner, men at det ikke altid sker.

24. juni 2019 af King marina - Niveau: C-niveau

Hej

Nogle der kan hjælpe med dette spørgsmål:

Forklar hvorledes mutationer kan føre til forkert opbyggede proteiner, men at det ikke altid sker.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni 2019 af ShadH

Typisk henviser en mutation til en ændring i nukleotider - f.eks. i stedet for adenin (A) er der nu kommet et cytosin (C). Dette medvirker til at tripletter/codon (sekvens på 3 nukleotider) ændres. For eksempel var sekvensen AAG og nu er den ACG. Dette er vigtigt fordi en ændring i codon medvirker til en ændring i aminosyre. I dette tilfælde vil vi have at (jf. den genetiske kode):

AAG koder for aminosyren lysin

ACG koder for aminosyren threonin

En ændring i aminosyre fører så til en ændring i proteinets tredimensionelle struktur og derved dets funktion. 

I nogle tilfælde vil en ændring i nukleotid-ændring, og i forlængelse heraf en ændring i codon, ikke medføre et skift i aminosyre. F.eks kan du sammenligne codon ACG med ACC - de koder begge for det samme. Disse kaldes silent mutationer.

Jeg vil råde dig til at finde en hurtig video eller artikel som gennemgår de generelle mutationstyper. Det burde ikke tage mere end 5-10 minutter at få den gennemgang.


Svar #2
24. juni 2019 af King marina

#1

Typisk henviser en mutation til en ændring i nukleotider - f.eks. i stedet for adenin (A) er der nu kommet et cytosin (C). Dette medvirker til at tripletter/codon (sekvens på 3 nukleotider) ændres. For eksempel var sekvensen AAG og nu er den ACG. Dette er vigtigt fordi en ændring i codon medvirker til en ændring i aminosyre. I dette tilfælde vil vi have at (jf. den genetiske kode):

AAG koder for aminosyren lysin

ACG koder for aminosyren threonin

En ændring i aminosyre fører så til en ændring i proteinets tredimensionelle struktur og derved dets funktion. 

I nogle tilfælde vil en ændring i nukleotid-ændring, og i forlængelse heraf en ændring i codon, ikke medføre et skift i aminosyre. F.eks kan du sammenligne codon ACG med ACC - de koder begge for det samme. Disse kaldes silent mutationer.

Jeg vil råde dig til at finde en hurtig video eller artikel som gennemgår de generelle mutationstyper. Det burde ikke tage mere end 5-10 minutter at få den gennemgang.

Hej, tak for hjælpen

Jeg har et andet spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe mig med:

Diskutér hvilken betydning en genmutation kan have for funktionen af enzymer og

derfor for en organismes overlevelse.

Jeg tænker at enzymerne måske også selv vil ændre sig og måske derfor at en organisme kan overleve mange ting. Altså ligesom mennesker har udviklet sig gennem millioner af år, pga genmutation. Eller er jeg helt forkert på den?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juni 2019 af ShadH

Tja. Spørgsmålet er meget omstændigt, men den beder dig om at diskutere, så lad os prøve.

Enzymer "ændrer sig" når de bliver muteret. Det er det som er hele pointen i en mutation - noget ændrer sig (underforstået ingen silent mutation), men hvorvidt det er en funktionelt eller ej er en hel anden sag. En mutation kan ødelægge enzymets tredimensionelle struktur og derved dets katalytiske aktivitet fordi substratet ikke længere "passer ind" til det aktive center. Omvendt kan mutationen biddrage til at substratet kan binde sig bedre eller at flere substrater nu kan binde sig. Måske kan nye substrater (evt. introduceret gennem det nye miljø gennem f.eks. ny madkilde) binde sig - det kan vi ikke sige med sikkerhed (igen, omstændigt) men det kan være noget at tænke over. Kan du se pointen i at mutationer både kan være funktionelle og destruktive? Dette princip danner grundlaget for evolution og konceptet "survival of the fittest".

Med den her grundforståelse kan du tænke bredt: Er enzymerne anderledes hos folk som er født og opvokset på Grønland hvor kosten hovedsagelig er fedtrig? Kunne det så tænkes at mutationer, henover en længere periode, har medført enzymerne blandt folk på Grønland er bedre til at metabolisere fedt? Hvad med levende dyr i ørkenen? De skal kunne vedligeholde vand bedre, kunne det så tænkes at enzymerne biddrager til denne vedligeholdelse i højere grad end hos dyr, som har vidtgående adgang til vand?

Jeg håber du forstår konceptet. Jeg vil ikke stå inde for ovenstående eksempler, de nævnes blot for at sætte lidt kontekst på forståelsen. Overordnet kan en ændring i den katalytiske aktivitet medvirke til organismens overlevelse afhængig af mutationen samt dets miljø.


Skriv et svar til: hvorledes mutationer kan føre til forkert opbyggede proteiner, men at det ikke altid sker.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.