Kemi

Udregning af pOH, OH og pH for 0,013 M HCl -hjælp

30. september 2019 af Loua - Niveau: B-niveau

Hej jeg er simpelthen så forvirret over denne opgave:
Beregn [H3O+], [OH-], pH, pOH for 0,013M HCl og giv en vudering af hydronolyse graden i %. Vis de formler du benytter.

Jeg har vidst udregnet H3O+, hvilket svare til 0,013M da det gælder at H3O= den formelle stofmængdekoncentration. Dog er jeg ikke sikker.
Mit problem er bare formlerne og fremgangsmåden. Jeg kan simpelthen ikke finde hoved eller hale i formlerne. Jeg har brug for en god forklaring, samt hjælp til hvordan man regner pH, pOH, og OH- ud.
pH regnede jeg vidst ud til 1,88 ved at bruge formlen pH= -log(Cs) = -log(0,013) = 1,88 er dette korrekt?
Søger en rigtig god hjælp, jeg siger mange tak på forhånd. (hvis du kan forklare det på en god pædagogisk måde, ville det ikke gøre noget da jeg ikke er det største kemi geni)


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. september 2019 af mathon

                    \small \small \small \begin{array}{lll}\textup{Ved 25}\degree\textup{C}\\ \textup{hydronolysegraden er}&100\%\\\\ &\left [ H_3O^+ \right ]=c(HCl)=0.013\; M\\\\ &\left [ OH^- \right ]=\frac{10^{-14}\; M^2}{\left [ H_3O^+ \right ]}=\frac{10^{-14}\; M^2}{0.013\; M}=7.69\cdot 10^{-13}\; M\\\\ &pH=-\log\left ( \left [ H_3O^+/M \right ] \right )=-\log(0.013)=1.9\\\\ &pOH=14-1.9=12.1\\\\ \end{array}


Svar #2
30. september 2019 af Loua

#1 Mange tusinde tak! -Ville du kunne forklare mig hvorfor det er at pOH, skal man minus med 14 og pH? Når formlen hed noget med 1/2*pKb -log(cb)?
 


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. september 2019 af mathon

\small \begin{array}{lll} OH^- \textup{ er en st\ae rk base, hvorfor denne formel ikke kan benyttes.}\\\\ \textup{I\o vrigt kender du ikke }c_b. \end{array}


Svar #4
30. september 2019 af Loua

Tak, hvordan beregner man hydronolysegraden?


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. september 2019 af mathon

\small \begin{array}{llll}\textup{Ved 25}\degree\textup{C}\\ \textup{vands ionprodukt:}=&\left [ H_3O^+ \right ]\cdot \left [ OH^- \right ]=\left (10^{-7}\; M\ \right )\cdot \left (10^{-7}\; M\ \right )=10^{-14}\; M^2\\\\ &\log\left ( \left [ H_3O^+ \right ]\cdot \left [ OH^- \right ] \right )=\log\left ( \left [ H_3O^+ \right ] /M\right )+\log \left (\left [ OH^- \right ]/M \right )=\log(10^{-14})\\\\ &-\log\left ( \left [ H_3O^+ \right ] /M\right )+\left ( - \log \left (\left [ OH^- \right ]/M \right )\right )=-\left ( -14\cdot \log(10) \right )\\\\ &pH+pOH=14\\\\ &pOH=14-pH \end{array}


Svar #6
30. september 2019 af Loua

Mange tusinde tak for hjælpen! Det var guld værd!


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. september 2019 af mathon

Det, der kendetegner de stærke syrer, er, at de er fuldstændigt hydronolyseret.


Skriv et svar til: Udregning af pOH, OH og pH for 0,013 M HCl -hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.