Kemi

additionsreaktion, hvilken alken?

11. december 2019 af carope - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder og kigger på en opgave omkring addition af Br2 til en alken.
Jeg forstår egentligt godt teorien bag det, men sidder og er forvirret over efterbehandlingen.
Vi får spørgsmålet: 
Hvilken alken bruges? 

Jeg ved ikke om jeg har misset noget teori, men jeg synes ikke jeg kan finde ud af hvilken alken der bruges når vi hverken får reaktionsskema, eller hvad produktet eller reaktanterne er? 

Håber virkeligt nogen kan hjælpe!


Svar #1
11. december 2019 af carope

Vedhæfter lige øvelsesvejledningen, det kan være nogen ser noget jeg overser.

Vedhæftet fil:spørgsmåladdiktion.docx

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. december 2019 af mathon

Det er ikke vigtigt, hvilken alken du skriver om, da additionsreaktionen er almen:

.

                  \small \begin{array}{llllll} R^1-\overset{\overset{H}{|}}{C}=\overset{\overset{H}{|}}{C}-R^2\; \; +\; \; Br_2\;& \xrightarrow[]{\textup{lysenergi}}\;&R^1-\overset{\overset{H}{|}}{\underset{\underset{Br}{|}}{C}}-\overset{\overset{H}{|}}{\underset{\underset{Br}{|}}{C}}-R^2 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. december 2019 af mathon

f.eks. ethen

                  \small \small \small \small \begin{array}{llllll} H_2C=CH_2\; \; &+&\; \; Br_2\;& \xrightarrow[]{\textup{lysenergi}}\;&H_2\underset{\underset{Br}{|}}{C}-\underset{\underset{Br}{|}}{C}H_2 \end{array}


Svar #4
11. december 2019 af carope

Det tænkte jeg også, men er det så ikke mærkeligt at bede os at skrive hvilken alken, og i spørgsmål 2 beder han os om at navngive produktet, hvor jeg ikke tænker jeg bare kan skrive det er en alkan? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. december 2019 af mathon

I teksten om fremgangsmåden: "Herefter tilsættes forsigtigt 2-3 mL af alkenen". Der har vel været en "alkenbetegnelse" på etiketten.


Svar #6
11. december 2019 af carope

Nej, vi fik det allerede udleveret i regensglas, så ingen hjælp at hente der, ellers har du jo ret i jeg selvfølgelig bare kunne læse mærkaten. 


Skriv et svar til: additionsreaktion, hvilken alken?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.