Kemi

Michaelis Menten ligningen

14. december 2019 af marielinge - Niveau: A-niveau

Hejsa! 

Kan nogen hjælpe med at beskrive hvad Michaelis-Menten ligningen egentlig er? Har tjekket alle steder online, men føler dog ikke de kommer med en god forklaring, som er forståelig.

Håber i kan hjælpe. Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2019 af gerthansen

Sådan lidt kort og hurtigt fortalt, så bruger man den for det meste bare til at finde v_max, og Km. Hvor v_max er den maksimalle hastighed en reaktion kan forløbe, og Km er dissociationskonstanten, og fortæller lidt om hvor godt eller dårligt et enzym eller lign. binder til et substrat.


Svar #2
14. december 2019 af marielinge

Har dog brug for en overordnet forklaring


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2019 af gerthansen

Kan du uddybe hvad du ikke forstår?


Svar #4
14. december 2019 af marielinge

Jeg forstår begreberne indenfor ligningen. Kunne blot ønske mig en overordnet forklaring på hvad MM-ligningen er. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. december 2019 af gerthansen

Altså det er bare en måde at beskrive enzym kinetik på, på et enzym som binder reversibelt til et substrat. Hvor det er du får en reaktions hastighed til en given substrat koncentraiton, ved en konstant enzym koncentration. Måden den er udledt på er "bare" ved at bruge almindelig kemi og dets defintioner på hastighed.
Håber det hjalp lidt?


Svar #6
14. december 2019 af marielinge

Det hjalp! Ved du hvor mange ligninger Michaelis Menten ligningen består af? Har nemlig hørt det er 3 (differential)ligninger, er dog usikker.


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. december 2019 af gerthansen

Lyder ikke helt forkert, der er sikkert en for hvert led i [enzym]+[substrat]<=>[enzym kompleks], men det må jo stå i din bog :)


Svar #8
14. december 2019 af marielinge

Der står om enzymsubstrat-komplekset, men intet om de 3 differential(ligninger). Ved du noget om dette, eller eventuelt noget du kan henvise mig til?


Svar #10
14. december 2019 af marielinge

Der står der benyttes almindelige differentialligninger, men ikke af hvilken form


Brugbart svar (0)

Svar #11
14. december 2019 af janhaa

#10

Der står der benyttes almindelige differentialligninger, men ikke af hvilken form

a system of four non-linear ordinary differential equations (ODE).


Svar #12
14. december 2019 af marielinge

Kan i hjælpe med linje 3 til 4. Forstår ikke hvordan [ES] på højre side forsvinder

(Fandt ud af det)

Kan nogen ydermere fortælle mig hvordan [ES] bliver til initialhastigheden v0 herefter?


Skriv et svar til: Michaelis Menten ligningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.