Fysik

Regne enheder sammen for at få varmekapacitet

10. januar 2020 af BigKim - Niveau: C-niveau

Har lavet en graf hvor hældningen af temperatur ændring og energi brugt er y=1,052*x+2.E-14

Det skal jeg kunne dividere med vandet masse som er på 0,9970g for at kunne få vandet varmekapacitet på 4,18KJ

Hvordan skal jeg regne enheder sammen altså 1,05J/0,9970G for at få 4,18KJ ??

Grafen har jeg fået fra et forsøg med en noget temperatur ændring af vand og hvor meget energi der er blevet brugt


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2020 af mathon

                    \small \small \begin{array}{llll} &P\cdot t=m\cdot c\cdot \Delta T\\\\ &c=\frac{P\cdot t}{m\cdot \Delta T}\\\\ \textup{enheder:}&\left [ c\right] =\frac{\left [ P \right ]\cdot \left [ t \right ]}{\left [ m\right ]\cdot \left [ \Delta T \right ] }=\frac{\frac{kJ}{s}\cdot s}{kg\cdot K} \end{array}


Svar #2
10. januar 2020 af BigKim

Hvordan skriver jeg det op med de tal jeg har?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Din kurve viser temperaturstigningen som funktion af tiden. Du skal regne tiden om til varmeenergi: Q = P*t. Hældninngskoefficienten, α, for linier er ΔT/Δt. Heraf får du ΔT = α Δt. Det skal du sammenligne med m*c*ΔT = PΔt. Hvis du dividerer denne ligning på begge sider af lighedstegnet med m*c, får du ΔT = P/(m*c) * Δt. Dette betyder, at α = P/(m*c). Her isolerer du c og får c= P/(m*α).


Svar #4
10. januar 2020 af BigKim

Det faktisk ikke G men cm3


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Så skal du gange rumfanget med massefylden m = ρ*V. (gram forkortes g, ikke G Man bruger stort bogstam til enheder, der er opkaldt efter en person).


Skriv et svar til: Regne enheder sammen for at få varmekapacitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.