Kemi

Hvor meget svovl for at danne aluminiumsulfid? (masse)

21. januar 2020 af Djuice - Niveau: C-niveau

Hej.

Jeg har pt. om mængdeberegninger i kemi C, og jeg må sige at det er blevet lidt sværere at forstå da jeg er ret sløv til matematik.

En opgave (og andre lignende) der forvirrer mig, er den her hvor der skal dannes Al2S3, hvor man får oplyst at man har 20 gram Al, og derfra skal man finde ud af hvor mange gram S der skal til for at kunne danne stoffet, og hvor meget man så kan producere ud fra den givne mængde:

Har sat ? ved de kolonner hvor jeg er særligt i tvivl om det er rigtigt indskrevet.

På forhånd tak! :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. januar 2020 af mathon

                                      \small \begin{array}{|l|c|c|c|}\hline &\textbf{Al}&\textbf{S}&\mathbf{Al_2S_3}\\\hline \textup{masse}/g&20&\mathbf{{\color{Red} 35.60}}&\mathbf{{\color{Blue} 55.56}}\\\hline \textup{molmasse}/\frac{g}{mol}&26.98&32.07&150.16\\ \hline \textup{antal mol}&0.74&1.11&0.37\\ \hline \textup{koefficienter}&2&3&1 \\\hline \end{array}


Svar #2
22. januar 2020 af Djuice

#1

                                      \small \begin{array}{|l|c|c|c|}\hline &\textbf{Al}&\textbf{S}&\mathbf{Al_2S_3}\\\hline \textup{masse}/g&20&\mathbf{{\color{Red} 35.60}}&\mathbf{{\color{Blue} 55.56}}\\\hline \textup{molmasse}/\frac{g}{mol}&26.98&32.07&150.16\\ \hline \textup{antal mol}&0.74&1.11&0.37\\ \hline \textup{koefficienter}&2&3&1 \\\hline \end{array}

Tak for facit :)

Men kan du skrive en mindre fremgangsmåde til hvordan du fandt frem til massen og antal mol ved svovl, da jeg har andre lignende opgaver med forkellige stoffer? Molarmassen M (g/mol) kan naturligvis findes i det periodiske system/Pubchem, men jeg tænker mig til at man skal bruge formlen m=n*M, men det bliver svært når man kun kender M. Hvad er hemmeligheden?

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. januar 2020 af mathon

tabellen indeholder både \small n og \small M, hvorfor det ikke bliver svært.


Svar #4
22. januar 2020 af Djuice

#3

tabellen indeholder både \small n og \small M, hvorfor det ikke bliver svært.

Det jeg ikke forstår, er hvordan man finder m i S når n ikke er nævnt i tabellen. Anyway, her er en anden.

At finde i N2 var nemt nok, da jeg kender M og m er oplyst fra start. Hvordan finder jeg så n og m af Hnår jeg kun kender M?


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. januar 2020 af mathon

                                 \small \small \begin{array}{|l|c|c|c|}\hline &\textbf{Al}&\textbf{S}&\mathbf{Al_2S_3}\\\hline \textup{\textbf{{\color{Magenta} m}} masse}/g&20&\mathbf{{\color{Red} 35.60}}&\mathbf{{\color{Blue} 55.56}}\\\hline \textup{\textup{\textbf{{\color{Magenta} M}} molmasse}}\frac{g}{mol}&26.98&32.07&150.16\\ \hline \textup{\textbf{{\color{Magenta} n}} antal mol}&0.74&1.11&0.37\\ \hline \textup{koefficienter}&2&3&1 \\\hline \end{array}


Svar #6
22. januar 2020 af Djuice

Det besvarer ikke mit spørgsmål. Jeg har brug for at vide hvordan jeg kan beregne hvad m og n er, når jeg kun kender til M i f.eks. S eller H2.


Brugbart svar (1)

Svar #7
22. januar 2020 af mathon

              \small \begin{array}{llll}&n&=&\frac{m_{\textup{kendt}}}{M}\\\\\textup{De \o vrige}&&&\textup{antal mol beregnes ved brug af koefficienterme.}\\\\\textup{De ukendte}&&&\textup{masser beregnes ved brug af }m=n\cdot M \end{array}


Svar #8
26. januar 2020 af Djuice

Så forstod jeg det bedre :) 

Tak for dine svar, de hjalp virkelig.


Skriv et svar til: Hvor meget svovl for at danne aluminiumsulfid? (masse)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.