Matematik
Beviser - Jeg har ingen ide om hvad de spørger om - Ergo ikke muligt at besvare
Hej,
Jeg sidder her med to opgaver af beviser som jeg skal besvare efter bedste evne
- Men jeg forstår ikke hvad de reelt vil have.
Hovedemnet hedder differentialregning og jeg kan vælge mellem A'erne, men B skal laves.
Tak på forhånd
Svar #2
16. april 2020 af swpply (Slettet)
Det er svært at hjælpe når du ikke fortæler om hvad jeres forudsætninger for besvarelsen af opgaven er.
Hvor meget har I lært om differentialrigning? Forventes det at du skal løse opgave A udfra "tre-trins-raketten" (LINK) eller har i lært at differentiere potens funktioner og lignende?
Svar #3
16. april 2020 af kingoman
Hvordan får i de billeder lagt direkte ind?
- Nu har jeg prøver at vedhæfte og skrive linket i teksten, men får den ikke ind og det gør det alt andet lige lettere for andre at få overblik over forespørgslen.
Svar #5
Det er meget begrænset - Jeg er lige startet på modulet.
Her er overskriften for næste modul : kontinuitet og differentiabilitet - Ekstrema og monotoniforhold - Optimering - Differentialligningsspor - Beviser hedder næste modul
Svar #6
16. april 2020 af AMelev
Når du har sendt dit indlæg med vedhæftet billede, åbner (evt. i nyt vindue) du det vedhæftede, højreklikker på billedet og vælger ”Kopiér billedets webadresse”
Så går du tilbage til dit indlæg og Vælger Redigér (du har 10 min. til at redigere dit indlæg, efter det er sendt).
Så vælger du ”Indsæt billede”, 3. ikon fra højre. Der indsætter du webadressen, klikker på Bredde og tilpasser evt. størrelsen. Bredden må max være 700.
Gem ændringer
Svar #7
Tak for jeres inputs - Det vil jeg bestemt gøre fremover.
Men er svaret i a bare, at jeg skal redegøre for tre-trins-reglen, altså at h går mod 0?
- I så fald er det underligt spurgt for mig.
Svar #8
16. april 2020 af AMelev
Opgave A Samme procedure som i din anden opgave https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1952047#1952532
Husk nu at benytte formelsamliingen s. 21 og 22
f(x) = a·x2 + b·x + c
f '(x) = (a·x2 + b·x + c)' = (a·x2)' + (b·x + c)' = a·(x2)' + b = .....
f '(0) = .... indsæt 0 på x's plads i f '(x).
NB! Resultatet er dermed tangenthældningen i x = 0.
Opgave B
Du har f '(x) = 2a·x + b fra Opgave A.
Løs ligningen f '(x) = 0, dvs. 2a·x + b = 0 mht. x
Svar #9
16. april 2020 af AMelev
#7 Jeg tror bestemt ikke, det er meningen, at du skal i gang med tretrinsreglen. Iflg. din anden opgave har I været igennem, hvad (x2)' er.
Svar #10
17. april 2020 af kingoman
Ja med f(x) = x2 er differentialkvotienten f'(x) = 2x0
Jeg kigger på dine kommentarer og helt ærligt, jeg tåger rundt.
Rettere sagt, jeg tror jeg har opgivet de her to opgaver.
- Er der nogle som har videoer eller lignende til hvordan disse ''bevises'', så er i mere end velkomne til at ligge dem op, så andre måske også kan få glæde af dem, men jeg afleverer nok min opgave uden løsning her.
Tak for jeres tid og inputs.
Svar #11
17. april 2020 af AMelev
Har I ikke bevist de forskelle regneregler og afledede funktioner?
Du kan finde de fleste af beviserne fx her (02, 04, 05, 07, 08 & 09).
#10 Variablene skal hedde det samme på de to sider af =. f '(x) = 2x og f '(x0) = 2x0
Opg. A Er du ikke med på, at f '(x) = (a·x2)' + (b·x + c)' = a·(x2)' + b = a· 2x + b = 2a·x + b?
f '(0) = 2a·0 + b = b, dvs. at b er tangenthældningen i x = 0.
Opg. B I toppunktet (xT,yT) er der vandret tangent, så tangenthældningen f '(xT) = 0
A1
b = 1, da der er et usynligt 1-tal foran x: f(x) = 2x2 + 1·x - 5

Skriv et svar til: Beviser - Jeg har ingen ide om hvad de spørger om - Ergo ikke muligt at besvare
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.