Kemi

Hvilken reaktionstype?

22. maj 2020 af KirstineMG - Niveau: B-niveau

Okay, nok et mega dumt spørgsmål her, men jeg sidder og tager noter til gammelt stof i kemi, heri blandt reaktionstyper. Hvilket fik mig til at stille spørgsmålet - Hvordan ved man hvilken reaktionstype vil forekomme, hvis altså ikke det står i opgaven?

Jeg er en mega-noob i kemi, og kunne ikke lige google mig til det :p


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2020 af janhaa

inn med oppgava her


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. maj 2020 af Goten (Slettet)

Der er jo nogle generelle regler for hver reaktionstype.

Syre-basereaktion: Der overføres en eller flere hydroner fra en syre til en base.

Forbrændingsreaktion: Et stof reagerer med dioxygen, O2 - der dannes altid vand og CO2 ved en fuldstændig forbrænding.

Oxidationsreation: Atomer, molekyler eller ioner afgiver en eller flere elektroner.

Reduktionsreaktion: Atomer, molekyler eller ioner optager en eller flere elektroner.

Opløselighedsreaktion: Tilstandsformen ændrer sig til f.eks. (aq) eller (heptan).

Jeg kan umiddelbart ikke huske flere reaktionstyper, som jeg har haft om endnu. Jeg håber, at jeg forstod dit spørgsmål korrekt.

Her og her kan du læse om flere.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. maj 2020 af Heptan

Identificér de relevante funktionelle grupper og hvordan de reagerer med hinanden. Se på evt. reagenser der tilsættes og reaktionsbetingelser.


Skriv et svar til: Hvilken reaktionstype?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.