Kemi

1 mol af alle ideale gasser fylder 24.4 liter, men(...)

01. juni 2020 af Jones2929 - Niveau: C-niveau

Hej alle sammen.

Jeg skal ikke til "eksamen" i kemi i morgen, men har en undervisningsdag i kemi i morgen. Hvis i skulle spørge er det ikke en eksamen, men en dag, som alle i klassen har, hvor vi skal arbejde med nogle spørgsmål og tale med vores lærer. Dagen kan så have indflydelse på vores afsluttende standpunktskarakter.

Mit spørgsmål handler om idealgasloven/ligningen. Vores lærer har givet os det guldkorn, at 1 mol af alle ideale gasser fylder 24.4 liter. Flere steder på nettet står der 22.4 liter, men vores/min lærer har sagt, at det er 24.4.

Han gav os et eksempel på en udregning i den time, hvor vi fik dette at vide. Eksemplet lyder sådan her:

Beregn voluminet af 1.0 mol af en ideal gas ved 20 grader celsius og 1,013 bar

Ved udregning får man følgende: v = \frac{n*R*T}{p} \Leftrightarrow v = \frac{1.0\frac{mol}{L}*0.0831\frac{L*bar}{mol*K}*293k}{1.013bar} \Leftrightarrow v=24.04 liter.

I denne opgave kan man også bare sige: 1 mol * 24.4 = 24.4 liter (lidt forkert resultat, men næsten rigtigt) Han har også to gange givet os eksempler i prøver, hvor man skal finde voluminet af 0.73 mol en idealgas ved (...). Der har jeg begge gange sagt 0.73 * 24.4 = 17.8 liter, og fået det rigtige svar.

Mit spørgsmål er, om denne regel gælder til og med 1 mol, eller om den også gælder for mere end ideale gasser ved mere end 1 mol? der er to situationer i mit hoved:

- Han har kun lagt tryk på opgaver til og med 1 mol, så det gælder ikke for mere end 1 mol

- Han har ikke specifikt sagt noget andet, så det bør gælde for mere end 1 mol

Er der nogen, som kan svare på mit spørgsmål? tak på forhånd

Mvh Jonas


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2020 af mathon

Betingelsen for ideale gassers molarvolumen på 24.04 L er 293 K og 1.013 bar.

I alle tilfælde
gælder:
                      \small \begin{array}{llll}& V=\tfrac{n\cdot R\cdot T}{p}\\\\ \textup{specifikt:}&V=\frac{(1\;mol)\cdot \left ( 0.0831446\;\frac{bar\cdot L}{mol\cdot K} \right )\cdot \left ( 293\;K \right )}{1.013\;bar}=24.05\; L \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. juni 2020 af mathon

Ved 273°K (20°C) og 1.013 bar
får du:
                      \small \small \small \begin{array}{llll}& V=\tfrac{n\cdot R\cdot T}{p}\\\\ \textup{specifikt:}&V=\frac{(1\;mol)\cdot \left ( 0.0831446\;\frac{bar\cdot L}{mol\cdot K} \right )\cdot \left ( 273\;K \right )}{1.013\;bar}=22.41\; L \end{array}
              


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. juni 2020 af mathon

Den specifikke beregning af molarvolumen kræver altså altid 1 mol.

Men idealgassens tilstand (dvs tryk og temperatur) skal indregnes.

Af ovenstående følger:
                                         Molarvolumen af en ideal gas
                                         ved trykket 1.013 bar
                                                                                 er ved 0°C  22.4 L
                                                                                 er ved 20°C 24 L


Svar #4
01. juni 2020 af Jones2929

#3

Den specifikke beregning af molarvolumen kræver altså altid 1 mol.

Men idealgassens tilstand (dvs tryk og temperatur) skal indregnes.

Af ovenstående følger:
                                         Molarvolumen af en ideal gas
                                         ved trykket 1.013 bar
                                                                                 er ved 0°C  22.4 L
                                                                                 er ved 20°C 24 L

Hmmm. Tak.

Nu har jeg kun kemi c. Måske gav vores lærer os en oversimplifikation, som ikke ville være rigtig på et højere niveau af kemi. Måske skal jeg ikke tænke mere over det, men tak for hjælpen.


Skriv et svar til: 1 mol af alle ideale gasser fylder 24.4 liter, men(...)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.