Fysik

Skrå kast formler

01. september 2020 af yoshi123123 - Niveau: B-niveau

Hej, vil i hjælpe mig med at løse følgene 2-3 spørgsmål?

Opgaverne er vedhæftet. Glem den del der er streget over med rød. Den har jeg løst.

På forhånd tak.

Vedhæftet fil: Skråkast opgaver.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. september 2020 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. september 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll} t\textup{ indsat} \\& \begin{array}{lllll} y(t)=\frac{-g}{2}\cdot \left (\frac{v_o\cdot \sin(\alpha)}{g} \right )^2+v_o\cdot \sin(\alpha)\cdot \frac{v_o\cdot \sin(\alpha)}{g}\\\\ y(t)=\frac{-{2v_o}^2\cdot \sin^2(\alpha)}{2g}\\\\ y(t)=\frac{-{v_o}^2\cdot \sin^2(\alpha)}{g} \end{array} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. september 2020 af mathon

\small \small \begin{array}{lllll} \textup{den rigtige formel:} \\& \begin{array}{lllll} \overrightarrow{v}=\begin{pmatrix} v_{0x}\\ v_{0y}-g\cdot t \end{pmatrix}\qquad v_{0x}=v_0\cdot \cos{\alpha}\qquad v_{0y}=v_0\cdot \sin(\alpha)\\\\ \overrightarrow{s}=\begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} v_{0x}\cdot t\\-\frac{g}{2}\cdot t^2 +v_{0y}\cdot t \end{pmatrix}\\\\ y=\frac{-g}{2}\cdot \left ( \frac{x}{v_{ox}} \right )^2+v_{oy}\cdot \frac{x}{v_{0x}}\\\\ y=\frac{-g}{2\cdot {v_{0x}}^2}x^2+\frac{v_{0y}}{v_{0x}}x\\\\ y=\frac{-g}{2\cdot {v_0}^2\cdot \cos^2(\alpha)}x^2+\tan(\alpha)x \end{array} \end{array}


Svar #4
01. september 2020 af yoshi123123

Hmmm kan jeg få en forklaring på hvorfor du gør som du gør? Jeg kan godt indsætte det men forstår ikke hvordan noget kommer i parentes, noget bliver ganget med 2 osv...?

Svar #5
01. september 2020 af yoshi123123

Der står at det skal ende ud i at blive divideret med 2 gange g men din siger kun en g.. Jeg får dog det samme svar som dig. Kan ikke se hvordan det skulle være 2 gange g eller hvordan vi kan undgå det minus..?

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. september 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{maksimal kasteh\o jde:}&\textup{som er til tiden}\qquad t=\frac{v_{0y}}{g}\\\\& \textup{y}_{\textup{max}}=\frac{-g}{2}\cdot \left ( \frac{v_{0y}}{g} \right )^2+v_{0y}\cdot \frac{v_{0y}}{g}=\frac{-{v_{0y}}^2}{2g}+\frac{2{v_{0y}}^2}{2g}=\frac{{v_{0y}}^2}{2g}=\frac{{v_0}^2\cdot \sin^2(\alpha)}{2g}\\\\\\ \textup{kastevidde:}&\textup{som er til tiden}\qquad t=\frac{2v_{0y}}{g}\\\\& x_{\textup{max}}=v_{0x}\cdot\frac{2 v_{0y}}{g}=\frac{2\cdot v_{0y}\cdot v_{0x}}{g}=\frac{{v_0}^2\cdot 2\cdot \sin(\alpha)\cdot \cos(\alpha)}{g}=\frac{{v_0}^2\cdot \sin(2\alpha)}{g} \end{array}


Svar #7
01. september 2020 af yoshi123123

Tak. Jeg har fået sådan nogenlunde styr på det :)

Kan du hjælpe med denne hurtig opgave også? Den er også lagt ud som et spørgsmål for sig.

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. september 2020 af mathon

\small \small \begin{array}{lllll} \textup{kastevidde:}&x(\alpha)=\frac{{v_{0}}^2}{g}\cdot \sin(2\alpha)\qquad \textup{med \textbf{konstant} begyndelseshastighed }v_0\\\\ \textup{maksimal}\\ \textup{kastevidde kr\ae ver:}&x{\,}'(\alpha)_{\textup{max}}=\frac{{v_{0}}^2}{g}\cdot \cos(2\alpha)\cdot 2=0\qquad 0<\alpha<90\degree\\\\&\frac{2{v_{0}}^2}{g}\cdot \cos(2\alpha)=0\\\\& 2\alpha=90\degree\\\\& \alpha = 45\degree \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. september 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll}\textup{eller blot} \\&\textup{kastevidde:}&x=\frac{{v_{0}}^2}{g}\cdot \sin(2\alpha)\\\\& \textup{som er maksimal}& \textup{for } \sin(2\alpha)=1 \qquad 0<\alpha\leq 90\degree\\\\& 2\alpha=90\degree\\\\& \alpha = 45\degree \end{array}


Svar #10
02. september 2020 af yoshi123123

Ok. Mange tak. Jeg forsøger


Skriv et svar til: Skrå kast formler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.