Kemi

vands selvionisering

06. september 2020 af Mushface - Niveau: B-niveau

I basis kemi - B. Bogen på side 77 står følgende:

Dette ligevægts udtryk for selvioniseringen gælder for rent vand og for alle fortynede vandlige opløsnigner ved 25grader. Selvioniserings ligevægten sørger for, at produktet af de to ionkoncentrationer holder sig konstant. Hvis man fx øger H3o+ ved at tilsætte syre til opløsningen, forskydes selvioniseringen mod venstre, hvorved OH- bliver mindre.

Denne skrivelse forvire mig en smule, håber der er en der kan afklare følgende.

Hvordan kan der ske en forskydning mod venstre?? , ligger både H30+ og OH- ikke på produktsiden i rent vand ?.

Hvorfor bliver der fære OH- Ioner hvis man tilsætter syre ? , syren lad os sige HCL + H20 -> Cl- + H30 + .... Selvioniseringen ligger fast i vandet... med forholdet 1:1. Men nu er der jo en overvægt af H30+ , ... Så jeg forstår ikke hvorfor der sker (eller hvordan ) der kan ske en forskydning mod OH- , og hvordan fære af disse kan skabe en ligevægt, når vi nu har tilføjet h30+ .. Ville jo mene der ifølge la chateliers princip skulle ske en forskydning som modvirkede indgrebet , og hvis flere h30+ , så ville modsatte effekt vel være flere OH- 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. september 2020 af janhaa

2H_2O => H_3O^+ + OH^-


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. september 2020 af janhaa

K_w=[H_3O^+]*[OH^-]=1*10^{-14}\,M^2


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. september 2020 af janhaa

Hvorfor bliver der fære OH- Ioner hvis man tilsætter syre ? , 

fordi syre reagerer med OH-


Svar #4
06. september 2020 af Mushface

#3
Hvorfor bliver der fære OH- Ioner hvis man tilsætter syre ? , 

fordi syre reagerer med OH-

Tak.

Men jeg troede syren reagerede med vandet .
HCl + H2O -> cL- + H30 .

Hvorfor min antagelse derved var , at der nu optræder flere H3O+ ioner i blandingen .
Og netop dette gør mig uforstående for hvorfor forskydning sker mod OH- i selvionisierings ligevægts Kv . Da en formindskelse af oh- vil skabe endnu større afstand fra ligevægten .

Kan du fange hvor jeg tager fejl i forståelsen og måske udbedre den.

På forhånd tak .

Svar #5
06. september 2020 af Mushface

Så syren reagere ikke med vandmolekylerne ? Men derimod med ion produktet ?


Svar #6
12. september 2020 af Mushface

okay lige for, at slå det fast..

Hvis man tilføjer H30+ ved en ligevægt ved 25 grader rent vand. Så vil H30+ reagere med OH- , og reaktionen vil go mod vanstre, altså mod vandet.

Og dette passer rigtigt godt med, La Chateleirs princip.

Misforståelsen bestod i , at jeg troede at tilføjelsen af syre i rent vand ville reagere med H20 og derved skabe flere H30. - Det viser sig imidlertidigt som jeg har forstået det.. at ved tilføjelse af H3O+ vil syren ikke reagere med vand for så, at blive h30+ . Men derimod bare eksistere som en tilføjelse af H30+ hvorfor de nu er i overvægt, og forskydelsen vil sko med vand.


Svar #7
14. november 2020 af Mushface

Hejsa...

Hvis der hældes OHi et system vandigt system i ligevægt, ved 25grader.

Kv = 1,0*10-14 M2

Da er koncentration af H3O+ inden tilføjelsen af OH- 1,0*10-7pH = 7.

Lad os så antage der nu puttes OH- i opløsningen. 

Vil Kv nu forskydes mod venstre med den mængde OH- som er i overskud til, at udgøre det bassiske overskud???.

Kv = H3O* OH.  Ved tilføjelse af OH- sker der en forskydning mod 2H2O. Men H3O+ * OH- reagere 1/1 . 

Hvad så med de OHioner der nu er i overskud ?


Skriv et svar til: vands selvionisering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.