Kemi

Hvor mange mol H+ i 3 ml 2 molær svovlsyre

28. december 2020 af Sechi - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skal beregn hvor mange mol H+ der er i 3 ml 2 molær H2SO4

Jeg har beregnet antal mol svovlsyre ved: 

n(H2SO4)= 0,003 L *  2 mol/ L = 0,006 mol. 

Nu opstår min tvivl, Da der jo er to hydrogen pr. H2SO4, ville jeg umiddelbart tro, at n(H+) = 2 * n(H2SO4) = 0,012 mol.

MEN kan man beregne det så simpelt når det er en diprotisk syre? da svovlsyre er en stærk syre ioniseres "det første H" til Hmed det samme.

Herefter har vi HSO4-, som er en svag syre. Skal man tage højde for dette, når man beregner antal mol H+? - at det næste HSO4- ikke afgiver H+ fuldstændigt? Hvordan skal man regne n(H+) ud, hvis man skal tage højde for dette? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. december 2020 af mathon

            \small \begin{array}{lllll} HS{O_4}^-\textup{ er en middelst\ae rk syre}&pK_s=1.9 \end{array}  


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. december 2020 af mathon

Den middelstærke syre kan give anledning til at tro, at \small HS{O_4}^- også bidrager væsentligt med \small H^+,
men i det stærkt sure miljø
                                                  \small pH=-\log(2)=-0.30
haves for dissiciationsgraden
for \small HS{O_4}^-
                                                  \small \begin{array}{lllll}\\& \begin{array}{lllll} pH=pK_s+\log\left ( \tfrac{\alpha}{1-\alpha} \right )\\\\ -0.30=1.9+\log\left ( \tfrac{\alpha}{1-\alpha} \right )\\\\ 2.20=\log\left ( \tfrac{1-\alpha}{\alpha} \right )\\\\ 10^{2.20}=\tfrac{1-\alpha}{\alpha}\\\\ \left ( 1+10^{2.20} \right )\alpha=1 \\\\\\ \alpha=\frac{1}{ 1+10^{2.20} } =0.006=0.6\%\end{array}\\\\ \textup{Hvoraf:}\\& n\left ( H_3O^+ \right )=\left ( 0.006\;mol \right )\cdot 1.006\approx 0.006\;mol \end{array}


Skriv et svar til: Hvor mange mol H+ i 3 ml 2 molær svovlsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.