Biologi

Omsætning af energi i respiration

29. januar 2021 af Quarr - Niveau: 9. klasse

Overskriften siger det hele.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar 2021 af inaktiv

Du bliver nødt til at uddybe overskriften. Hvad er det du gerne vil have hjælp til?

Mon ikke du kan finde noget her?
https://da.wikipedia.org/wiki/Respiration_(biokemi)


Svar #2
29. januar 2021 af Quarr

#1

Tak for din kilde! Jeg blev færdig med det for 3 timer siden, men din kilde er stadig brugbar fordi der er mere jeg kan tilføje til min film/rapport om fotosyntese/respiration som jeg snart til optage. Tak! :D :) Sætter pris på din hjælp!

#1

Lige et andet hurtigt spørgsmål: Kan du måske afsløre metoden bag det at kunne huske emner inden for biologi bedre? Er det repetition eller noter?

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #3
29. januar 2021 af ringstedLC

Noter ligger jo bare i en mappe, hvis man ikke repetere og hiver dem frem en gang imellem. Ved genlæsning af noter opdages måske noget, der nu synes irrelevant og noget som måske skal tilføjes.


Svar #4
29. januar 2021 af Quarr

Hej, RingstedLC hvad vil du så mene er bedst af det jeg skriver? Har du, evt. forslag til bedre at kunne huske ting inden for naturfagene? Er det op til en selv altså hvad der er bedst for en? :-)

Du har fuldstændig ret i det du skriver! :D ;)

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #5
29. januar 2021 af ringstedLC

Du kan sikkert finde nogle memoteknikker på nettet. Vælg selv og test et par stykker. Ellers; det man arbejder med ligger normalt "længere fremme" i hjernens lager. Eksempel: Hvis du udelukkende læser fx historie i en uge og så skifter over til biologi, så tager det normalt relativt længere tid at genfinde biologiuniverset. Det er en af mange grunde til, at I har alle fagene på en gang over en uge.

I læseferien op til eksamen arbejder du så 100% med dét fag som du skal op i næste gang, hvis ellers eksamensprogrammet tillader det.


Svar #6
29. januar 2021 af Quarr

Til #5

Mange tak for info, RingstedLC! Tror hellere det ville hjælpe mig videre hvis jeg skriver biologi ting ned på papir. Skal nok undersøge "memoteknikker på nettet en dag. Takker! Vidste ikke det du skrev om "hjernens lager" før nu. 

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #7
29. januar 2021 af ringstedLC

Selv tak. Det understreges, at jeg hverken er hjerneforsker el. noget i den retning, men du har vel bemærket, at man lige skal igang igen efter en god lang sommerferie.

Dit valg af notatteknik lyder rigtig fornuftigt. Husk at holde god orden i dine noter. Hvis du har planer om fx 3 år i gymnasiet bliver "bunken" hurtigt meget høj.


Svar #8
30. januar 2021 af Quarr

RingstedLC, kom til at grine ad dette: "Men du har vel bemærket at man lige skal igang igen efter en god, lang sommerferie". Har ingen anelse lige pt hvad jeg vil efter efterskole, snart. Lige nu fokuserer jeg på at præstere godt fordi hvis prøvekarakterene bliver gjort til årsskarakterer så kan jeg måske score godt. Nu, hvor man jo kommer højere op i uddannelsessystemet efter folkeskolen kan jeg godt forestille mig at det bliver svære og at man derfor skal holde styr på flere notater. Du virker som en sød/venlig person. :D

Vinterferie i vente! :-O

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #9
30. januar 2021 af inaktiv

#2

Lige et andet hurtigt spørgsmål: Kan du måske afsløre metoden bag det at kunne huske emner inden for biologi bedre? Er det repetition eller noter?

Der ligger nogle videoer herinde som jeg (Denklodsede) har refereret til, der gerne skulle give indblik i en effektiv måde at huske sine ting på:
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1978288

Jeg kan også godt forklare det hvis du har lyst :)


Svar #10
30. januar 2021 af Quarr

#9

Det må du meget gerne hvis du har lyst. Der er godt nok mange links i linket. Håber da forklaringen/uddybningen vil hjælpe mig. Har prøvet at fremlægge i lang tid uden papir.

- - -

Ja

 


Brugbart svar (1)

Svar #11
01. februar 2021 af inaktiv

#10

Jeg undskylder for knap så god kommatering på forhånd.
Der er noget som hedder "The Forgetting Curve", som er rimelig selvsigende om hvad det er. (hvor hurtigt du glemmer).

Det jeg kommer til at forklare handler basalt set om, at du bekæmper "kurven", ved at repetere det du gerne vil huske efter X antal tid med spørgsmål du som regel stiller dig selv eller også din lærer, hvor det afhænger af hvor svært du har ved at huske på f.eks. hvad diffusion og osmose er.

Har du rigtig svært ved at huske det, kan du øve dig på det den ene dag, så kan du vente et par dage, hvor du stadig nogenlunde kan huske hvad det er, så repeterer du igen med spørgsmål og det vil altså sige at din "Forgetting Curve" vil blive refreshed eller opfrisket på dansk, sådan det er klart hvad diffusion og osmose er, men den her gang sidder det fast i lidt længere tid. Derfor behøves du ikke repetere det hurtigt igen (hvis man antager du får lettere ved at huske det for hver gang du gennemgår det).

Det vil altså sige at hvis du fortsætter med at repetere det ene emne i lang nok tid, så vil du til sidst ende med at få det over i din langtidshukommelse fremfor din kortvarige hukommelse og derved nærmest bore konceptet ind i hovedet på dig selv permanent.

Det omtales bl.a. som spaced repetition og active recall. Det skal også lige siges at det er to forskellige ting, men hvis man bruger dem sammen virker det rigtigt godt.

Jeg anbefaler stærkt den her playliste på YouTube, som udelukkende handler om at forberede sig til eksamen:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL7BImOT2srcEPwr4hSVrqvWYh1SV7LBEx

Men det behøves altså heller ikke kun benyttes til at huske på koncepter, du kan nemlig også spørge dig selv om hvad det er du skal sige ved et slide i en PowerPoint til fremlæggelser.

Du kan opstille det således at du tager ét eller to ord ud, ved måske hver sætning, det kommer an på hvad du har brug for. Derefter prøver du at "teste" dig selv på hvor godt du kan huske et du gerne vil sige og så skal du bare blive ved med det indtil du kan huske det hele ved bare at kigge på en PowerPoint eller måske kan du endda sige det uden at kigge på noget som helst.

Håber det hjælper :)


Svar #12
02. februar 2021 af Quarr

#11

Skal nok forsøge at afprøve det.:) Tak for din beskrivelse af det.

- - -

Ja

 


Skriv et svar til: Omsætning af energi i respiration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.