Kemi

Redoxreaktion - er dette rigtigt forstået?

03. februar 2021 af 1234567899876543210 - Niveau: B-niveau

Når jeg skal afstemme en redoxreaktion med kun en reaktant eller et produkt, er det så rigtigt at jeg "bare" skal skrive den to gange? F.eks. hvis denne skal afstemmes:

Fe^2+ + O2 --> Fe(O)OH

Så skriver man den som:

Fe^2+ + O2 --> Fe(O)OH + Fe(O)OH

og løser den herefter på normal vis?


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. februar 2021 af mathon

                    \small \begin{array}{lllll} 8\,Fe^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,O_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;16\,OH^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;8\,Fe(O)OH\,_{\textit{(s)}}\;+\;4\,H_2O\,_{\textit{(l)}} \end{array}


Svar #2
03. februar 2021 af 1234567899876543210

#1

                    \small \begin{array}{lllll} 8\,Fe^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,O_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;16\,OH^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;8\,Fe(O)OH\,_{\textit{(s)}}\;+\;4\,H_2O\,_{\textit{(l)}} \end{array}

Jeg forstår ikke helt hvordan du kommer frem til det. Mit forsøg ser sådan ud:

Fe^2+ + O2 --> Fe(O)OH

Find OT for Fe: +2 på venstre side og +3 på højre side

Find ændring i OT for Fe: +1

Sæt koefficienter foran formlerne så stigning i OT = fald og afstem alt andet end H og O (altså bare Fe): Her ved jeg ikke hvordan jeg fortsætter... Jeg vil skrive følgende for at få ændring i OT til at passe, men så er Fe ikke afstemt:

3 Fe^2+ + O2 --> 2 Fe(O)OH

Altså med andre ord: Hvordan finder du koefficienterne foran Fe og Fe(O)OH?


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. februar 2021 af kemc

#0

Når jeg skal afstemme en redoxreaktion med kun en reaktant eller et produkt, er det så rigtigt at jeg "bare" skal skrive den to gange? F.eks. hvis denne skal afstemmes:

Fe^2+ + O2 --> Fe(O)OH

Så skriver man den som:

Fe^2+ + O2 --> Fe(O)OH + Fe(O)OH

og løser den herefter på normal vis?

Du har misforstået princippet 


Skriv et svar til: Redoxreaktion - er dette rigtigt forstået?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.