Kemi

Ækvivalente mængder

09. april 2021 af Bumbolumbo - Niveau: C-niveau

Hej 

jeg sidder og bokser med følgende opgave, og håber nogen kan hjælpe mig på vej?!?

- Opstil et reaktionsskema for reaktionen mellem ethansyre og natriumhydroxid og et reaktionsskema mellem salpetersyre og natriumhydroxid. Hvornår er der ækvivalente mængder i de to reaktioner hvis der er brugt 0,01 mol natriumhydroxid?

jeg er nået så langt her : 

Ethansyren 

HNO3+NaOH ---- NO3+ NaOH2+

Salpetersyren

CH3COOH + NaOH ---- CH3COO- + NaOH2+

Så jeg mangler hjælpe til at finde ud af det med ækvivalente mængder. 

Håber nogen kan hjælpe

Tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. april 2021 af mathon

Ethansyre: 

CH3COOH + NaOH ----> CH3COONa + H2O

.

Salpetersyre:

 HNO+ NaOH ---->  NaNO3 + H2O

Ækvivalensen afhænger af syrernes koncentration og volumen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. april 2021 af mathon

Rettelse:
                   0.01 mol NaOH ækvivalerer 0.01 mol CH3COOH og  0.01 mol HNO3.


Svar #3
09. april 2021 af Bumbolumbo

okay tak for svar

hvad er det jeg har misforstået her(udover jeg har skevet forkert over hvilken syre det er) ??

Jeg kan stadigvæk ikke lurer hvordan jeg finde ud af hvornår der er ækvivalente mængder?? 

Jeg har fundet nogle formler men kan ikke finde ud af hvorrdan jeg anvender dem......


Brugbart svar (1)

Svar #4
09. april 2021 af mathon

Begge syrer reagerer i forholdet 1:1 med NaOH,
så molligningerne 
bliver:
                     \small \begin{array}{lllll} 0.01\;mol\;CH_3COOH&=&0.01\;mol\;NaOH\\\\ 0.01\;mol\;HNO_3&=&0.01\;mol\;NaOH \end{array}


Svar #5
09. april 2021 af Bumbolumbo

okay super tak for det:) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. april 2021 af mathon

editering:

                     \small \small \begin{array}{lllll} 0.01\;mol\;CH_3COOH&\textup{\ae kvivalerer}&0.01\;mol\;NaOH\\\\ 0.01\;mol\;HNO_3&\textup{\ae kvivalerer}&0.01\;mol\;NaOH \end{array}


Skriv et svar til: Ækvivalente mængder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.