Kemi

Lamber-Beers lov

09. maj 2021 af 1234567899876543210 - Niveau: B-niveau

Hej!

Så vidt jeg husker har jeg læst eller hørt at Lamber-Beers lov ikke gælder særlig godt, når absorbansen bliver tilpas høj (A>1?). Jeg kan ikke finde det nogen steder på nettet eller i min bog... Er der nogen, der har en kilde, der beskriver dette eller i det mindste bare kan be/afkræfte det?

Mange tak 

:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. maj 2021 af mathon

Du husker rigtigt.

Lambert-Beers lov forudsætter, at lysintensiteten kun nedsættes ved absorption og eksempelvis ikke ved, tilbagekastning af lys, som det sker i kolloide og koncentrerede opløsninger.


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. maj 2021 af Heptan

Det er korrekt.

Lambert-Beers lov antager at lyset enten absorberes eller transmitteres. Men der kan ske andre ting, fx spredning (fordi lyset rammer mange molekyler uden at blive absorberet), eller at koncentrationen af molekyler bliver så stor, at de begynder at interagere med hinanden og påvirke ekstinktionskoefficienten.

http://life.nthu.edu.tw/~labcjw/BioPhyChem/Spectroscopy/beerslaw.htm nederst


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. maj 2021 af mathon

Sammenhængen mellem koncentration og absorbans er lineær ved lavere koncentrationer. Ved højere koncentrationer vil lysets refleksion give et andet mønster. Derfor bør prøver, som giver en absorbans på over 1,000 fortyndes før måling.


Skriv et svar til: Lamber-Beers lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.