Biologi

et hurtigt spørgsmål

13. juni 2022 af Pizzasmagergodt - Niveau: B-niveau

Hvad ville konsekvensen have været for en kvinde med blodtype A rhesus positiv, hvis hun  får blodtransfusion fra en kvinde med blodtype 0, rhesus positiv? 

Kvinden der har blodtype ‘A Rhesus positiv’, skal have blodtransfusion med blodtype 0 rhesus positiv. Blodtype A rhesus positiv, har antigen AD, og antistoffer mod blodtype b. 

Blodtype 0 Rhesus positiv har også antigen DD men antistoffer mod a og b…

Så blodonoren med blodtype A rhesus positiv kan ikke donerer blod til kvinden med 0 rheus positiv, fordi patientens blod vil danne antistoffer A og B og dermed antistoffer mod donorblodet. Men hvad er konsekvensen hvis  blodtransfusionen finder sted? 


Svar #1
13. juni 2022 af Pizzasmagergodt

Er der nogle  der vil hjælpe 


Svar #2
13. juni 2022 af Pizzasmagergodt

Mangler stadig et klart svar? hvis du nogenlunde kan hjælpe så skriv, sidder virkelig fast, og taaaak


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. juni 2022 af DrNielsen

Ved transfusion med blodkomponenter der ikke er kompatible kan der opstå hyper-akutte og ekstremt livstruende tilstande inden for meget kort tid. Det er egentlig en bred vifte af forskellige biokemiske og immunologiske processer.

Det du skal forestille dig er, at immunforsvaret målretter et angreb mod det sted der er antigener. Og det er i blodet. Dvs. kroppen angriber og ødelægger erythrocytterne fra suspensionen man har optransfunderet med. Jeg kan godt forklare dig hvilke følgereaktioner der sker når immunforsvaret aktiveres, men det er lidt komplekst. Jeg ved ikke lige hvor udpenslet du vil have det. Se alternativt om du kan komme videre herfra.


Svar #4
13. juni 2022 af Pizzasmagergodt

Jeg ved ikke om jeg helt forstår hvad det er der gør at blodtype  A-Rh+ ikke kan donores til 0-Rh+???

Kvinden der har blodtype ‘A Rhesus positiv’, skal have blodtransfusion med blodtype 0 rhesus positiv.

Blodtype A Rhesus positiv, har antigen AD, og antistoffer mod blodtype b.  

Donorens blodtype 0 Rhesus positiv har også antigen DD, men antistoffer mod blodtype ’a og b’

Det betyder bl.a. at  kvinden med blodtype A rhesus positiv godt kan donerer blod til 0 rhesus positiv, da begge blodtyper indeholder D antigener vil antistofferne fra  donorens blod: A- Rh+ ikke påvirke modtagerens antigener?

Er det så helt forkert forstået??


Svar #5
13. juni 2022 af Pizzasmagergodt

Hvorfor er de ikke kompatible? er nok mit spørgsmål


Skriv et svar til: et hurtigt spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.