Biologi

hjælp mig, spørgsmål ift forsøg

28. juni 2022 af Pizzasmagergodt - Niveau: B-niveau

Jeg sidder fast i de her spørgsmål, jeg forstår godt spørgsmål b, men ved ikke helt hvordan jeg kan besvare den. Spørgsmål C har jeg lidt svært ved. 
Er der nogle herinder der har tid og lyst til at hjælpe ?

B. Overvej, hvorledes observationer af karsespirens størrelse og udseende og hermed udviklingsstadie kan bruges som forsøgsprincip, dvs. en måde, hvorved man kan registrere, om eksempelvis O2 eller CO2 er nødvendig for karsespirens udvikling! Inddrag ovenstående figur af karsespirens udvikling     

C. Hvis vi var i laboratoriet på skolen ville vi lave et ekstra glas: a. Et glas, hvor vi i stedet for vand tilsætter stærk base. Basen reagerer med CO2 i glasset Lav en hypotese for det ekstra glas. Husk du skal være grundig og forklare både i forhold til fotosyntese og respiration, men også i forhold til fotosyntesens lys- og mørkeproces


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. juni 2022 af Christianfslag

Har du tilfældigvis lidt kontekst for opgaverne? Især til opgave C.


Svar #2
28. juni 2022 af Pizzasmagergodt

Ja, jeg har skrevet :

Fremgangsmåden samt billede af  "noget" af mine resultater, og de 2 spørgsmål. Det er vedhæftet i filen

Vedhæftet fil:spørgsmål forsøg.docx

Svar #3
28. juni 2022 af Pizzasmagergodt

Har stadig brug for hjælp, hvis der er nogle der kan


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. juni 2022 af mathon

\small \small \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{c)}\\& \textbf{hypotese:}\\&& \textup{Ved tils\ae thing af st\ae rk base:}\\&&& CO_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;2\,OH^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;C{O_3}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;H_2O\,_{\textit{(l)}}\\\\&& \textup{fjernes der }CO_2\textup{ hvilket h\ae mmer}\\&&\textup{fotosyntesen, selv om der \textbf{uden}}\\&&\textup{tild\ae kning er forn\o dent lys.}\\\\\\\\&&\textup{Ved \textbf{tild\ae kning} standses foto-}\\&&\textup{syntesen - der kr\ae ver lys - men}\\&&\textup{der produceres }CO_2\textup{ ved g\ae ring:}\\&&& C_6H_{12}O_6\,_{\textit{(aq)}}\;\xrightarrow[]{g\ae r}\;2\,C_2H_5OH\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,CO_2\,_{\textit{(aq,g)}} \end{array}


Skriv et svar til: hjælp mig, spørgsmål ift forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.