Biologi

Hjælp simpelt spørgsmål om Innat immunsystem - haster

29. december 2022 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Er der ikke en, der please kan forklare mig nedenstående 3 spørgsmål. Jeg sidder og løser opgaver indenfor det innate immunsystem, men jeg har virkelig svært ved at gennemskue om der bliver spurgt ind til det samme, men bare omformuleret. Er der nogle, der kan hjælpe?

1. Beskriv hvordan det innate immunsystem sikrer sig mod at mikroorganismen kan mutere så de ikke længere kan genkendes af receptorer i de innate immunsystem. 

Facit: De komponenter som det innate immunsystem genkender på mikroorganismerne er typisk komponenter der er vitale for mikroorganismens overlevelse. 

2. Det innate immunsystem benytter et begrænset antal receptorer til at genkende mikroorganismer. 
Beskriv hvordan det innate immunsystem, på trods af begrænset antal receptorer, kan genkende de fleste mikroorganismer. 

Facit: Det innate immunsystem genkender komponenter, som indgår i de fleste mikroorganismer. 


3. Det innate immunsystem anvender cellulære receptorer til at genkende mikrober. 
Angiv det vigtigste generelle karaktertræk ved de strukturer, som genkendes af disse receptorer. 

Facit: Det innate immunsystem genkender strukturer, som er fælles for klasser af mikrober og som normalt ikke findes på eller i organismens egne celler. 

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. december 2022 af Skaljeglavedinelektier

Der gives det samme svar på samme spørgsmål i alle 3. 


Svar #2
30. december 2022 af Lara45

Okay, tusind tak for svar.

Jeg er bare lidt i tvivl om følgende.. I svaret til spørgsmål 2 står der: 

2) Det innate immunsystem genkender komponenter, som indgår i de fleste mikroorganismer

Men i svaret til spørgsmål 3 står der: 

3) Det innate immunsystem genkender strukturer, som er fælles for klasser af mikrober og som normalt ikke findes på eller i organismens egne celler

Det forstår jeg ikke helt.. Genkender det innate immunsystem mikroorganismer, som findes i organismens celler eller ikke?

På forhånd mange tak.


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. december 2022 af Skaljeglavedinelektier

For at have en effektiv beskyttelse mod fremmede mikroorganismer kræver det, at man kan genkende dem og adskille dem fra ens egne celler. Her er det smart at genkende strukturer, som kun findes på fremmede organismer samtidigt med, at det er nogle strukturer, der ofte er konserveret mellem mange forskellige mikroorganismer. Generelt set er der tale om ekstracellulært lokaliseret mikroorganismer, men (det innate) immunsystemet kan sagtens genkende intracellulært lokaliseret mikroorganismer. 

Her tænkes dog nok på Toll-like receptors. 


Skriv et svar til: Hjælp simpelt spørgsmål om Innat immunsystem - haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.