Matematik

Hvordan kan jeg løse denne ligning?

24. marts 2023 af 23årgammeltmenneske - Niveau: C-niveau

Jeg skal løse følgende ligning - jeg vil løse den algebraisk (tror jeg det hedder)

x(1-2x)=x-8

Jeg er kommet så langt indtil videre (jeg er ikke sikker på om det er rigtigt?)

x-2x^2=x-8

x-2x^2+x=-8

2x-2x^2=-8

2x(1-x)=-8

dividerer med 2 på begge sider

x(1-x)=-4

Jeg er gået i stå her, og har gjort det i snart 1 time

(jeg er klar over det er lang tid haha, men jeg er lidt langsom)

Jeg har svært ved, at der står -4 på højre side, for jeg kan ikke bruge nul-regelen

Jeg forsøgte at se om, jeg kunne få hvert faktor på venstre side dvs. "x" og "(1-x)" til at blive til et produkt af -4, ud fra hvor mange måder man kan få -4 på altså:

-4*1

1*-4

2*2

-2*-2

Så satte jeg hvert faktor ligmed hvert tal - men det gav heller ikke mening, for jeg ville få to forskellige x-værdier

Jeg har brug for nogle der kan hjælpe mig med at komme videre (hvis det jeg har lavet indtil videre er rigtigt), uden at give mig svaret på ligningen 


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. marts 2023 af Anders521

#0 Det går galt i 3. linje, idet du begår en fortegnsfejl. Du skriver                                                                                             x - 2x2 + x = - 8,                                                                                                                                     i stedet burde det være                                                                                                                                                              x - 2x2 - x = - 8                                                                                                                                  da du trækker x fra på begge sider af lighedstegnet.


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. marts 2023 af ringstedLC

Pga. de "-8" kan du ikke bruge nulreglen for der bliver ikke noget produkt, der er "0".


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. marts 2023 af AMelev

Du skal i næstsidste linjed spotte, at der er tale om en andengradsligning.
Det er fint at få divideret med 2 på begge sider, men du skulle ikke have sat x uden for parentes.
I stedet skal du skaffe 0 på den ene side af lighedstegnet og benytte løsningsformlen for andengradsligninger.

Men nu bliver jeg liidt mystificeret, for andengradsligninger optræder ikke i hfC-formelsamlingen, så du havde måske slet ikke en fair chance for at spotte, at det var sådan en krabat.
Nu får du den her:a\cdot x^2+b\cdot x+c=0\Leftrightarrow x=\frac{-b-\sqrt{d}}{d} eller x=\frac{-b+\sqrt{d}}{d}, hvor d=b^2-4a\cdot c.

PS! Hvis jeg har regnet rigtigt, er løsningerne x=−1.56155 eller x=2.56155, og dem har du jo ingen mulighed for at gætte dig frem til, men du får et kip med flaget for at forsøge.


Svar #4
24. marts 2023 af 23årgammeltmenneske

Ud fra svarene #1 og #2 kan jeg se, at jeg bør holde en pause næste gang, hahah (hvordan overså jeg det D: )

#3 jeg har faktisk haft om andegradsligninger, det er dog en del år siden. Jeg prøver at lære mig selv materialet (/ repetere) c+b niveau inden jeg tager faget på a niveau (jeg har haft c og b, men som sagt er det lang tid siden og jeg kunne ikke følge med undervisningen ordentlig på grund af nogle problemer). Jeg prøvede dog at se om den kunne løses uden at bruge den formel :)) Og ud fra det materiale jeg følger, så nævner de først andengradsligningen lidt efter kapitlet om 0 reglen, og disse opgaver hører under her, så jeg tror den skulle løses på den måde uden brug af diskriminanten, men ud fra løsningen som du har vist mig, kan jeg godt være i tvivl om, hvorfor opgaven kke tilhører under de efterfølgende kapitler o.O


Svar #5
24. marts 2023 af 23årgammeltmenneske

 #3 eller vent, jeg tror måske løsningen er x=2 og x=-2 , så jeg tror jeg skulle løse den "algebraisk" (hvis man kan sige det) , men ja med diskriminant formlen havde det været meget lettere! 


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. marts 2023 af Eksperimentalfysikeren

Din løsning er korrekt.


Brugbart svar (1)

Svar #7
24. marts 2023 af AMelev

#4 Fint, men når det er sådan landet ligger, så vil jeg foreslå dig at downloade formelsamlingen  og angive hfB som niveau, hvis du fremover får brug for hjælp. Så kan vi henvise til de relevante formler der.
Held og lykke med opsamlingsarbejdet.


Svar #8
24. marts 2023 af 23årgammeltmenneske

#7 Jeg var faktisk i tvivl om, hvilket niveau jeg skulle sætte opgaverne på. 

Jeg kan ikke huske alt jeg havde på begge niveauer og der var nogle emner, som jeg slet ikke havde, fordi jeg var syg under hele forløbet. Det nuværende materiale jeg følger er C-niveau's materiale, så jeg tænkte, at det var passende at sætte opgaven til C-niveau, og fremover sætte niveauet alt efter opgavens niveau, da jeg også kun løser de opgaver jeg laver med de værktøjer, der tilhører det pågældende niveau - ligesom i dette tilfælde. Jeg kunne måske fremover gøre andre opmærksom på det ved hver opgave jeg stiller, jeg ved bare ikke om det "overkomplicerer" det (det er i hvertfald det jeg har tænkt, og jeg er bange for, hvis jeg sætter niveauet højere, at jeg får formler og materiale fra opgavehjælperne som jeg slet ikke har kendskab til på grund mit høje fravær). Jeg ønsker derfor hjælp og værktøjer, der tilhører opgavens niveau dels for at få opfrisket pensum ordentligt og sørge for, at jeg heller ikke har sprunget noget pensum over på C-niveau.

Jeg kunne måske nok bare skrive det under min profil beskrivelse? 

Det hjælper mig også i dette tilfælde at løse opgaven vha. kun algebra, istf. at gå direkte over til at bruge en formel, da jeg (som bemærket) har stadig svært ved elementært algebra og overser tit "dumme" ting, og man kan aldrig øve det nok! 

Og tak, det bliver svært, men jeg vil prøve mit bedste!  :) 


Skriv et svar til: Hvordan kan jeg løse denne ligning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.