Matematik

går alle tre ud med hinanden?

12. august 2008 af MGK91 (Slettet)

Hey allesammen, sidder lige og løser nogle ligninger.. og lige pludselig kommer jeg i tvivl..

hvis man har følgende ligning:

a(a+b)-(a+2b)^2

Løses den så således?

a^2+ab-(a+2b)(a+2b)

a^2+ab-a^2+2ab+2ab+a^2

Så ved jeg at 2ab og 2ab går ud med hinanden, men hvad med a^2 går de alle tre ud med hinanden, eller er det mig som er totalt laangt ud nu????

på forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. august 2008 af tal-pædagog (Slettet)

Dine fortegn stemmer ikke, når du ganger de sidste to parenteser ud. Alle leddene fra dette skal nemlig have minus som fortegn. Desuden skal det sidste a2 erstattes med (2b)2 = 4b2. Derpå går a2 ud med -a2, der er ab+2ab+2ab=5ab og de 4b2 kan du ikke gøre mere ved. Facit skal være 5ab+4b2.


Svar #2
12. august 2008 af MGK91 (Slettet)

kunne du evt skrive det hele ned? altså hvordan du gør???


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. august 2008 af tal-pædagog (Slettet)

Undskyld! Det gik for stærkt. Jeg prøver lige konklusionen igen: Derpå går a2 ud med -a2, der er ab-2ab-2ab=-3ab og de -4b2 kan du ikke gøre mere ved. Facit skal være -3ab-4b2.


Svar #4
12. august 2008 af MGK91 (Slettet)

Oka tusind tak for hjælpen :D nu kan jeg godt se pointen i det.. Det er lidt lang tid siden jeg har siddet med sådan noget :p..


Brugbart svar (1)

Svar #5
12. august 2008 af tal-pædagog (Slettet)

Ok, jeg prøver. Vi ser på udtrykket (det hedder ikke en ligning, for der er ikke noget lighedstegn)

a(a+b)-(a+2b)2

jeg ganger a ind i den første parentes:

a2+ab-(a+2b)2

så opløfter jeg den anden parentes i anden potens idet jeg husker, at det minus, der står foran, gælder hele resultatet af potensopløftningen, hvorfor jeg sætter en parentes om resultatet af denne:

a2+ab-(a2+2ab+2ab+2b·2b) = a2+ab-(a2+4ab+4b2)

så ophæves minusparentesen (alle fortegn i parentesen skal ændres):

a2+ab-a2-4ab-4b2

Og konklusionen følger som i mit svar i #3:

(a2-a2)+(ab-4ab)-4b2=-3ab-4b2

Læg mærke til hvorledes man trækker led med samme bogstavkombination fra hinanden, således at led af "typen" a2 trækkes fra led af samme "type", mens leddene med ab trækkes fra hinanden for sig. Leddet med b2 er det eneste led med denne bogstavkombination, hvorfor der ikke sker noget med det. Samme regel gælder, når man lægger led sammen, så skal man også vælge samme "type" led.


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. august 2008 af tal-pædagog (Slettet)

#4 Ok, jeg var lige ved at skrive :)


Svar #7
12. august 2008 af MGK91 (Slettet)

oka tak.. nu hvor vi er igang, .. hvordan ville du så isolere F i dette stykke: C=F-32/1,8???og med en forklaringen af hvad du gør??


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. august 2008 af Sherwood (Slettet)

C=F-32/1,8 <=> C+32/1,8=F

Hvis du vil have en yderligere forklaring, må du skrive. Der er blot brugt en af de fire regneregler for ligningsløsning.


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. august 2008 af Duffy

Hvis udtrykket skal forstås sådan her

C = (F-32)/1,8

fås

C = (F - 32)/1,8

<=>

C·1,8  =  [(F - 32)/1,8]·1,8

<=>

1,8C =  F - 32

<=>

1,8C + 32 =  F - 32 + 32

<=>

1,8C + 32 =  F - 0

<=>

F = 1,8C + 32 


Svar #10
12. august 2008 af MGK91 (Slettet)

hehe dejligt, så er der to muligheder.. men hvilken skal jeg tro på??:S


Brugbart svar (0)

Svar #11
12. august 2008 af juventuz (Slettet)

#10

Prøv at sætte tal ind på c og f's plads og derfra kan du finde frem til, hvilke udtryk der er rigtige. #9 er ihvertfald rigtig løst. Den anden har jeg ikke kigget på.


Brugbart svar (0)

Svar #12
13. august 2008 af mathon

...tro på #9


Brugbart svar (1)

Svar #13
13. august 2008 af Bruger slettet (Slettet)

#0 Vedr din overskrift: "Går alle tre ud med hinanden"

I matematik taler man altså ikke om, at elementerne går ud med hinanden.
Det er ikke noget datingbureau :)

De går ud mod hinanden.
Husk det henne i skolen :)


Brugbart svar (0)

Svar #14
13. august 2008 af Bruger slettet (Slettet)

#10

Dette er matematik, ikke religion :)

Derfor skal du ikke tro, du skal undersøge!

Det, du lærer af #8 og #9 er, at det udtryk, du præsenterer [C=F-32/1,8] er tvetydigt: det kan forstås på to måder - med eller uden parentes om (F-32)

Derfor: Gå tilbage i din matematikbog og se efter.

Hvis F er en del af tælleren (står oppe på brøkstregen), er #9's notation med parentesen den rigtige.

Hvis F står 'nede på gulvet', og efterfølges af et minus og derefter en brøk med 32 i tælleren (oppe på brøkstregen) og 1,8 i nævneren (under brøkstregen) , så er det #8's løsning, der skal bruges.

Matematik er et eksakt fag. Det mest eksakte, vi har!

Det er det, der gør det så fascinerende.


Brugbart svar (0)

Svar #15
13. august 2008 af Sherwood (Slettet)

#10 Det kommer jo an på, hvordan din ligning ser ud.

Jeg løste i #8:

Duffy løste:

Nu burde du kunne sammenligne med din ligning og vælge. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #16
13. august 2008 af Bruger slettet (Slettet)

#15

Hej Sherwood,

Lær mig lige, hvordan du gør det der med brøkerne? Eller fremstiller du dem i et andet program og kopierer dem ind? Skrifttypen kunne tyde på det :)

Hvis det er spam i forhold til denne tråd, så send mig gerne en meddelelse?

Det er ikke spam i forhold til denne tråd.

Hvis #0 havde kunnet det, havde det ikke været nødvendigt med to løsningsforslag :)


Brugbart svar (0)

Svar #17
13. august 2008 af Sherwood (Slettet)

Det er en form for LaTeX, som er optimeret, så det fungerer i forummet. Jean har skrevet lidt om det i Lektiewiki: https://www.studieportalen.dk/Wiki/LaTeXForum.ashx

Ovenstående kode:

<equationHEST>C=F-\frac{32}{1,8}</equationHEST>

<equationHEST>=C=\frac{F-32}{1,8}</equationHEST>

Hvis du sletter hesten, skulle du gerne kunne få et lignende resultat.


Brugbart svar (0)

Svar #18
13. august 2008 af Sherwood (Slettet)

Rettelse: <equationHEST>C=\frac{F-32}{1,8}</equationHEST>


Brugbart svar (0)

Svar #19
13. august 2008 af Duffy

Det er TEMMELIG sikkert udtrykket jeg løser i #9, da det drejer sig om omregning mellem

Farenheit grader (F) og Celcius grader (°C). 

Det vides at 104 grader F er lig med 40 °C.

(Tjek nu selv at dette passer). 


Brugbart svar (1)

Svar #20
14. august 2008 af Bruger slettet (Slettet)

Det er da helt absurd, at vi sidder og diskuterer, hvd det er for en opgave, vi løser?

Hvorfor i himlens navn kan MGK91 ikke udtrykke sig ordentligt? Og dermed mener jeg:
Fra starten udtrykke præmisserne fosr sin opgave?

Og når hun ser, der er tvivl - hvorfor melder hun så ikke tilbage?
Hun værdsætter sin egen tid, men ikke vores - eller hvad?

Det er da totalt tidsspilde, hvis vi ikke alene skal lave MGK91s lektier, men også selv regne ud, hvad hendes opgaver går ud på!


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.