Søgning på: fysik a 2012. Resultater: 19981 til 20000 af 153574
-
en opgave
ForumindlægHej!Jeg vil gerne at I hjælper mig med den opgave.I et koordinatsystem er en linje l bestemt ved ligningen : y= -1/3x +5og en linje m bestemt ved ligningen :ax-5y+1=0Hvor a er en konstant.Bestem tallet a, således at l er vinkelret på m.På forhånden tak. -
En opgave
ForumindlægHeej, jeg har problemer med en opgave, så jeg sidder altså fast har derfor brug for hjælp.. opgaven lyder således: Bestem et udtryk for hældningskoefficienten for den rette linie gennem. a) P(a,b) og Q(c,d) Viser hvordan hun/han gør tak.. -
HJælp
ForumindlægJeg har fåët en opgave som lyder ; Redegør for at den generelle løsning til en ligning af typen a*c+b=c*x+d altid er : x= d-b/a-c Og da jeg langtfra er god til matematik kunne jeg sku godt lige bruge en hjælpende hånd med den! På forhånd tak! -
Sinusrelationer. Haster!
ForumindlægHåber meget på hjælp, sidder med en opgave til i morgen og kan ikke finde mine gamle notater. Hvilke sinusrelationer skal jeg bruge i en trekant hvor siderne a og c samt vinkel A er oplyst? Opgaven lyder på at skulle finde siden b Håber nogen kan hjælpe! -
Linæer funktioner . enkelt spørgsmål
ForumindlægNår a>0 er funktionen voksende Når a<0 er funktionen aftagende Hvis vi fx. har funktionen f(x)=2x+2 og funktionen f(x)=-2x+2, vil det så sige, at i funktionen f(x)=2x+2 er a voksende og i funktionen f(x)=-2x+2 er a aftagende? -
Potensfunktioner
ForumindlægHeeey Everybody Jeg skal op til mundtlig matematik i morgen og jeg mangler lige at få svar på et af mine spørgsmål.. "Du skal gøre rede for potensfunktionen , og forklar betydningen af konstanterne a og b." Jeg kan godt finde ud af det med at gøre rede for potensfunktionen, men jeg k... -
Trekant med 2 kendte sider og en højde
ForumindlægHej. Jeg har følgende opgave som jeg er helt lost med! Kendte sider i trekant ABC side b= 12.8 side c=6.8 højden på b har længden 4.2! Jeg skal finde vinkel A, siden a og vinkel B Nogen der kan hjælpe da jeg er meget rusten med geometri -
Funktion
Forumindlæga) Tabellen viser sammenhængen mellem tætheden af fiskebiomasse M(målt i kg pr.ha) og fosforkoncentrationen x(målt i mikrogram fosfor pr.liter) i en bestem sø. x = 40 48 61 74 83 90 M = 200 219 247 272 288 300 Det oplyses, at denne sammenhænge kan beskrives ved M=b*x^a... -
Lidt mat-hjælp. Det haster..
ForumindlægHej. Er lidt i tvivl om det er matematik. I en retvinklet trekant for vi at vide et vinklerne er: A=30,4 grader, B=59,6 grader og C=90 grader. Siderne i trekanten er: a=2,69, b=4,58 og c=5,31. Så lyder spørgsmålet: Beregn højden på b? Hvordan gør jeg det? Jeg ville tro højden af b er det samme so... -
Vektor i 2D - Rette linjer
ForumindlægDer er givet to punkter A(1,7) og B(-2,3) a. Bestem en ligning for den linje igennem A, som er vinkelret på linjestykket AB b. Bestem en ligning for linjen gennem A og B Jeg er helt blank her :( -
Vektor
ForumindlægHejJeg vil meget gerne have hjælp til følgende opgave:Om to vektorer a og b gælder at længden af vektor a er 2 og længden af b vektor er 3 og længden af vektor a + vektor b er 3.Beregne gradtallet for vinklen mellem a vektor og b vektor.Jeg tror at jeg skal bruge den her formel:Cosv= (a vektor pr... -
SRP - Debatten om Atomkraft i 70'erne
ForumindlægHej Studieportalen Jeg sidder her med min SRP, og er gået helt i stå. Jeg skriver om atomkraft i historie og fysik, om debatten der var om hvor vidt vi skulle have atomkraft i Danmark tilbage i 1970'erne og 80'erne. Jeg er gået i stå ved følgende spørgsmål, og håber på at nogen af ... -
Opdrift og laserstråles intensitet
ForumindlægHej, jeg sidder fast i 2 fysik opgaver, håber i kan hjælpe. En kugleformet ballon med diameter 0,50 m er fyldt med helium ved stuetemperatur. Hvad jeg har fundet ud af, indtil videre Rumfanget af ballonen er 0,06545 m3 Ballonens opdrift, når den er fyldt med helium: = 0,115N Jeg skal nu find hvo... -
Logaritme i forbindelse med lydstyrke
ForumindlægJeg sidder med følgende opgave i et kompendium, der behandler matematik på B-niveau. Undertiden springer forfatteren over i fysikkens eller kemiens verden, for at illustrere at matematikken i det virkelige liv. En øvelse lyder: Isolér ved beregning I i ligningen: Jeg dividerer med 10 på... -
Bølgelængden af laserlys
ForumindlægVi har i en fysik time arbejdet med laserlys og optisk gitre. Opstillingen har været ligsom billedet som er vedhæftet. Jeg forstår godt opsætningen og teorien bag interferensmønstre m.m. Vi fik dog en opgave, hvor vi skulle udregne bølgelængden af laserlyset vha. formlen λ = (x*d)/L hvo... -
Opstilling af ligning
ForumindlægEt rygte spredes i et tætbefolket område ved at blive fortalt fra mund til mund. Antallet N af personer, der kender rygtet, vokser ekspotentielt med tiden t. på et givet tidspunkt kender 150 personer rygtet, og 12 timer efter kender 2500 personer rygtet. Hvor lang tid varer det, inden 10000 kende... -
Cosinusrelation, bevis
ForumindlægNår man beviser cosinusrelationen, får vi at vide at ved første punkt skal vi bruge Pythagoras' sætning a^2+b^2=c^2. Men i bogen skriver den h^2=c^2-(b-x)^2. Hvorfor skal man substantere (b-x)^2 fra c^2, burde man ikke lægge de to sammen? , det samme gælder ved h^2=a^2-x^2. -
cirkel?
ForumindlægHar siddet med opgaven i lidt over 20 min. og kan slet ikke finde ud af hvordan den skal løses. Nogen der kan hjælpe? I et koordinatsystem med begyndelsespunkt O er der givet en cirkel c med centrum C(a,0), hvor a > 0 og radius r. a) Hvad er betingelsen for, at cirklen har to tangenter, som... -
Parabelopgave
ForumindlægJeg er kørt fast i en opgave som lyder følgende: Grafen for funktionen f(x)=ax^2+2x-3 har toppkt. på x-aksen. Bestem tallet a og tegn grafen for f. Altså, når jeg indsætter funktionen på min graflommeregner ser det ikke ud til at den har toppkt. på x-aksen, og når man ændre på "a" gør... -
Hjælp med opgave Matematik C
ForumindlægHej Allesammen. Jeg er virkelig på den. Jeg har lige fået en gammel eksamensopgave Matematik C STX. Opgave et lyder således: Figuren viser en retvinklet trekant ABC. Nogle af trekantens mål fremgår af figuren. a) Bestem vinkel A. Er der nogle som hele opgaven, fordi jeg aner simplthen ikke h...
