Kemi

reaktion mellem bromid og bromat

30. oktober 2013 af kasper28 (Slettet) - Niveau: B-niveau

jeg er igang med noget fjernundervisning i kemi B, har fået svar tilbage fra min lærer på følgende besvarelse.. 

6)
Betragt reaktionen mellem bromid og bromat i sur opløsning på s. 8. Hvorfor vil vi få en anden reaktionshastighed, hvis vi beregner den ud fra bromids stofmængdekoncentration i stedet for bromats stofmængdekoncentration?

Reaktionen er færdig når bromat'en er opbrugt, derfor vil stofmængdekoncentration af bromid ikke have noget at sige. 

hun skriver... 

Det er rigtigt nok at reaktionen går i stå der, men spørgsmålet går ud på at argumentere ud fra reaktionsforhold, der er jo ikke tale om reaktionsforholdet 1:1.

forstår ikke helt hvad jeg skal svare på dette spørgsmål.. nogen der kan hjælpe? hvis i har brug for at jeg uploader et billede af s. 8 kan jeg sagtens gøre det.. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2013 af 012343210

BrO3-(aq) + 5 Br-(aq) + 6 H+(aq) → 3 Br2(aq) + 3 H2O(l)

Det du skriver er at hver gang der bruges en bromatmolekyle forbruges der 5 brom. Det kan du se ud fra reaktionsligningen. Dvs reaktionsforholdet er 1:5 og hastigheden for hvor hurtig brom forbruges i forhold til bromat er derfor 5 gange større.


Skriv et svar til: reaktion mellem bromid og bromat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.