Kemi
Sulforaphan masse
Hej, jeg forstår ikke hvordan jeg skal løse denne opg. hvis jeg kun har fået en stofmængde ( Der er desuden et billede af sulforaphan molekylet men der står ikke nogen molarmasse):
I et laboratorieeksperiment undersøges omsætningen af sulforaphan i rotter. En rotte indtager 0,050 mmol sulforaphan.
a) Beregn massen af sulforaphan, som en rotte indtager. Resultatet skal angives i mg.
Svar #1
30. maj 2014 af Nørden95 (Slettet)
du har fået stofmængden - den er 0,050mol.
Du bruger at m = n*M
M (molarmassen) beregner du ud fra strukturen i opgaven. Du tæller alle C'erne, H'erne, N'erne, O'erne og S'erne og så lægger du dem sammen. Nu kan du sætte ind i udtrykket for m og beregne massen.
WebRep currentVote noRating noWeight
Svar #2
30. maj 2014 af Kemi1996 (Slettet)
Men er det virkelig meningen at man selv skal beregne molarmassen ? Det plejer man ellers ikke at skulle gøre i eksamenssættene
Svar #3
30. maj 2014 af Nørden95 (Slettet)
jo, det er meget normalt at de beder dig om at beregne molarmassen for sådan et molekyle - det er en klassiker ;-)
Og den er faktisk heller ikke så kompliceret- de har skrevet alle C'erne og H'er i kæden - nogle gange skal man selv tælle H'erne
Skriv et svar til: Sulforaphan masse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.