Matematik

Eksponentiel vækst - En som har god tid til at forklare?

04. september 2014 af JonesJones (Slettet) - Niveau: C-niveau

En eksponentiel funktion har forskriften  y = 24 . 0,825x

a)  Bestem funktionens relative tilvækst pr. enhed

b)  Bestem hvor mange procent y-værdien falder, når den absolutte x-tilvækst er Δx = 4.

Jeg har for få dage siden skrevet om hjælp til denne herinde. I første omgang troede jeg at jeg havde luret den, men det viser sig ikke. Derfor skriver jeg den igen og beder om hjælp. På forhånd tak for forståelsen.

Jeg er kun interesseret i hjælpen, hvis der er en venlig sjæl som kan forklare det skridt for skridt, på en stille og rolig og letforståelig måde.(Jeg har utrolig svært ved matematik)
Ikke noget med at blande en masse y og x sammen med paranteser, det kan mit hoved slet ikke forholde sig til :)

Så hvis en vil forklare det hele step by step, med både ord og opgavens reelle tal, så vil det være en stor hjælp, da jeg på den måde kan se det bedre for mig.
Udover de reeele tal, vil jeg selvfølgelig og gerne have dem omdøbet til den formel som er gældende.

På forhånd tak.
Hvis ikke du har tid til at forklare på en let forståelig og beskrivende måde, så lad hellere være med at hjælpe, da jeg på den måde vil spilde din tid. Så må jeg i stedet kontakte min lærer på mandag.

Igen, på forhånd tak :)
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hvad forstod du ikke i den detaljerede forklaring du fik i din anden tråd

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1509020  ?

Det er vel bedre at fortsætte diskussionen der.


Svar #2
04. september 2014 af JonesJones (Slettet)

Jeg kunne også godt have fortsat i den anden tråd, men var så bare i tvivl om at folk kunne se den, da den jo var arkiveret, forstået på den måde at jeg var i tvivl om den kom i top.
Men det kan jeg nu se at den gjorde - altså hver gang man kommenterer en tråd kommer den i toppen uanset hvornår den er oprettet, - det vil jeg huske fremover.

Hvad forstod du ikke i den detaljerede forklaring du fik i din anden tråd

Det hele åbenbart.

Jeg har behov at de reelle tal bliver sat på, for overskuelighedens skyld, så jeg på den måde kan sætte mig ind i det og forholde mig til det.

Derudover er det for mig, nytteløst (har jeg erfaret) at få sat følgende op, som du tidligere skrev: (y(x) - y(x+4)) / y(x)
Det kan godt være det for dig, ser overskueligt ud, men for mit vedkommende kunne følgende lige så vel stå med kinesiske tegn. Lige lidt hjælper det.
(Jovist, jeg kender igennem matematikforløbet til mange formler, også med x og y, men da står de mere overskueligt sat op end den omtale formel du kom med) Jeg kan simpelthen ikke se hvad du mener.

Jeg skal have det penslet ud - og hver gang der foretages en regning skal jeg have beskrevet hvad det er man gør. Og jeg foretrækker som sagt opgavens reele tal da jeg dermed har nemmere for at se det for mig.


 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Når der skrives et nyt indlæg i en tråd "bumpes" tråden op til overfladen og listes blandt de populære tråde.

y(x) er funktionsværdien hørende til værdien x. Når x gives en tilvækst på 4, bliver den nye x-værdi så x+4, og den tilhørende nye y-værdi er y(x+4) . Da funktionen er aftagende er faldet i y-værdien da forskellen mellem den gamle y-værdi og den nye y-værdi, dvs.

        fald = y(x) - y(x+4)

Ved beregning af det relative fald sætter man det i forhold til den oprindelige værdi, dvs.

        relativt fald = ( (gammel y-værdi) - (ny y-værdi)) / (gammel y-værdi)

                          = (y(x) - y(x+4)) / y(x)

  Herefter kan vi indsætte modellen y = b · ax , så

        relativt fald = ( b·ax - b·ax+4) / (b·ax) = 1 - a4

og benytter man så modellens værdi a = 0,825 , får man

       relativt fald = 1 - 0,8254 = 0,537


Skriv et svar til: Eksponentiel vækst - En som har god tid til at forklare?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.