Matematik

Vektorer, delmængde, basis m.m.

08. november 2014 af Searchmath - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg forstår slet ikke a), b) og d). Hvordan ville I løse den?

c) Jeg har opstiller en totalmatrix med afbldningsmatricen og  (-1,1) som højrematrix. Jeg får at løsningen er en parameterfremstilling. 

Vedhæftet fil: hj3op2.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

a) Man skal vise, at den givne mængde U er et underrum i R2×2 . Man skal vise, at hvis u1 og u2 er matricer af den angivne form, er λ1u1 + λ2u2 igen en matrix af den givne form. Vis, at alle betingelserne for et underrum er opfyldt.

b) En basis er et sæt af lineært uafhængige vektorer, der udspænder mængden U.

d) Kernen for en lineær afbildning g er originalmængden  g-1(0) , dvs. det største underrum, der afbildes på nulvektoren.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. november 2014 af peter lind

Det kommer lidt an på om der menes med hensyn til addition eller multiplikation. Her kommer for begge dele

a) Du skal vise at 0 matricen og matricen med 1 i diagonalen og 0 ellers ligger i U

  Du skal vise at for u1∈ U og u2 ∈ U gælde k1*u1+k2*u2 ∈ U og (k1*u1)*(k2*u2) ∈ U

b) Der er to variable a og b, så du må forvente at det er 2.dimensionalt og ikke mere. Prøv at vise om u med a=1, b=0  henholdsvis a=0 og b= 1 er basis


Svar #3
09. november 2014 af Searchmath

A) jeg skal altså se om vekorerne opfylder lineartitsbetingelserne?
Men jeg forstår ikke hvordan det kan forbindes med et underrum?

Svar #4
09. november 2014 af Searchmath

Altså
For addition
f(u1 + u2) = f((a,b) + (b,-a)) = f(a+b, b+(-a))= f(a,b) + f(b, -a) = f(u1) + f(u2)

For multiplikation

f(k1*u1)= f(k1*(a,b)) = f( k1*a, k1*b) = k*f(a,b) = k*f(u1)

Er det korrekt?

#2: jeg forstår ikke helt det med 0 matricen i a) :-(

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. november 2014 af peter lind

Lav en matrix med a1 og b1 sammt en anden med a2 +g b2. Gang den med et tal og konstater at du så får en matrix, der ligger i U.

Adder matricerne og konstater at du får en matrix, der ligger i U

Vælg a og b så du får 0 matricen


Svar #6
09. november 2014 af Searchmath

b) burde man ikke i vrkeligheden reducere matricen og dernæst finde dimension som rang og deraf kan man finde de søjler som er baser ud fra den reduceret matrix?

Svar #7
09. november 2014 af Searchmath

#5
Er min metode i #4 forkert?

Brugbart svar (0)

Svar #8
09. november 2014 af peter lind

Jeg kan ikke rigtig få nogen mening i den. Der skal i det mindste meget mere tekst til så man kan se hvordan du tænker


Svar #9
09. november 2014 af Searchmath

Kan du vise mig helt konkret, hvordan du ville gøre?
Og har jeg ret i at man er nødt til at reducere en matrix før man kan bestemme basis og dim?

Brugbart svar (1)

Svar #10
09. november 2014 af peter lind

Her er en udskrift. Jeg har ikke kunne få den til at udskrive de normale parenteser; men håber det er læseligt

Man bemærker at den resulterende matrix kan skrives på formen som givet i opgaven

Vedhæftet fil:eksempel.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #11
09. november 2014 af peter lind

her er en lidt pænere version

Vedhæftet fil:eksempel3.pdf

Svar #12
11. november 2014 af Searchmath

Det var pænt af dem. Tak!


Svar #13
11. november 2014 af Searchmath

Du har vist at U er stabil med hensyn til addition og multplikation i en linje. 

Er det ikke fint hvis man gerne vil vise det hver for sig? 


Svar #14
11. november 2014 af Searchmath

#2:

Jeg kan godt se at hhv. a=1, b=0 og a=0, b=1 er baser, men på baggrund af hvilken teori konkluderer du det? :) hvordan skal det forståes helt præcist? 

hvad ville jeg gøre hvis jeg havde a,b og c eller en matrix med 2x3 søjler osv. 


Svar #15
11. november 2014 af Searchmath

c) Når jeg skal finde kernen for f i opgaven efter jeg har opstillet en totalmatrix (med F og b som højrematrice), så er kernen for f totalmatricen på parameterform, ikke?

Eller skal jeg reducere en totalmatrice med F og b=(0,0,0) og angive kernen for f som parameterfremstillingen her.

Hvordan kan man se, eller huske den rigtige måde man skal løse sådan en opgave på. Jeg ved nemlig man skal finde f(x)=0. Så jeg tænker umiddelbart at vi skal en b=(0,0,0).


Brugbart svar (1)

Svar #16
11. november 2014 af peter lind

#4 Det er matricen med a= 1 og b = 0 og matricen med a=0 og b=1 . der er basis ikke a og b.

Hvis du kalder disse matricer A og B betyder det det,  at de udgør en basis for U, at disse to matricer er lineært uafhængig og at du kan få enhver matrix i U som en linearkombination af disse matricer


Svar #17
12. november 2014 af Searchmath

Hvad med i c) når jeg skal finde kernen for f?
Jeg er lidt usikker på forskellen og "rigtigheden" af de to metoder jeg nævner i #15.

Brugbart svar (0)

Svar #18
12. november 2014 af peter lind

Du skal løse ligningen F(x) = 0


Svar #19
12. november 2014 af Searchmath

d) skal vores matrix U så ganges ind i en 2x4 matrix? 


Svar #20
12. november 2014 af Searchmath

#18: men hvilken afbildningsmatrix skal jeg bruge den mht. standardbasis eller en anden?

Hvad er egentlig forskellen på at reducere en afbildningsmatrix mht. standardbasis for at finde billede og kerne, og på at reducere en afbildningsmatrix i forhold til en anden basis? Hvori vil forskellen ligge, når man finder kerne og billede? 


Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.